tisdag 22 januari 2019

Läst: The Mortal Word av Genevieve Cogman


The Mortal Word är bok fem i en serie på (planerade) 8 böcker av Genevieve Cogman. En serie böcker om (håll i er nu) bibliotek, böcker, andra verkligheter, magiskt bibliotekariespråk, feer och drakar. SÅ. Då var serien såld till damen med det fåniga leendet på första raden ;) (läs: jag). 
Irene is a professional spy for the mysterious Library, which harvests fiction from different realities. Irene's adventures feature stolen books, secret agents and forbidden societies - think Doctor Who but with librarian spies!
Om just den här boken kan man läsa: 
Peace talks are always tricky, especially when a key diplomat gets stabbed. This rudely interrupts a top-secret summit between the warring dragons and Fae. As a neutral party, Librarian-spy Irene is summoned to investigate. She must head to a version of 1890s Paris, with her assistant Kai and her detective friend Vale, where these talks are fracturing. Here, she must get to the bottom of the attack – before either the peace negotiations or the city go up in flames. 

För någon som gillar att "förlora sig" in i andra världar och läsa om komplicerade förhållanden utan att behöva göra det i berättelser om nutid, jorden, så är det här underhållande och lättlästa böcker.  


Bok 1, 2 och 3 fick en fyra i betyg av mig. Bok 4 dippade till en tvåa (kanske heter den inte bara "The Lost Plot") - men nu är vi på banan igen: en 4:a av 5 



Man kan säkert låna den på biblioteken också.





4 kommentarer:

  1. Spännande! Det har jag lagt till min lista! Älskar att förlora mig i andra världar!

    SvaraRadera
  2. Först och främst - stort, stort TACK för tipset om Dr Who på svtplay! Min man blev överlycklig:-) Ska även rekommendera de här böckerna. Tror han skulle nappa:-)

    SvaraRadera
  3. Låter spännande, men egentligen inte riktigt mitt vanliga val, kanske därför intressant. Ibland kör man fast.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Låter bra! Ska försöka komma ihåg den serien när jag läst några av alla böcker som väntar. Då kanske det dessutom kommit ut fler böcker i serien.

    SvaraRadera