måndag 18 februari 2019

Läst: The Ballad of Black Tom av Victor LaValle


Jag minns inte alls hur jag hittade The Ballad of Black Tom av Victor LaValle - en för mig okänd författare. Den laddades ner och lästes som e-bok på min mobil. Jag började på den för länge sedan, på en resa, och glömde sedan bort den - tills jag satt en halv dag som sällskap i ett väntrum och fick tid för mig själv, och hade tråkigt - då mindes jag den, och läste ut den. Slutet! Vilket slut! Jag är så nöjd över att jag kom ihåg att läsa ut den!

Om boken kan man läsa:
People move to New York looking for magic and nothing will convince them it isn't there.
Charles Thomas Tester hustles to put food on the table, keep the roof over his father's head, from Harlem to Flushing Meadows to Red Hook. He knows what magic a suit can cast, the invisibility a guitar case can provide, and the curse written on his skin that attracts the eye of wealthy white folks and their cops. But when he delivers an occult tome to a reclusive sorceress in the heart of Queens, Tom opens a door to a deeper realm of magic, and earns the attention of things best left sleeping.
A storm that might swallow the world is building in Brooklyn. Will Black Tom live to see it break?
Bra citat ur boken:

“Nobody ever thinks of himself as a villain, does he? Even monsters hold high opinions of themselves.”


“He thought of himself as an entertainer. The were others who would have called him a scammer, a swindler, a con, but he never thought of himself this way. No good charlatan ever did.”


“Mankind didn’t make messes; mankind was the mess.”



För den nördige som har läst Lovecrafts Cthulhu  rekommenderar jag den extra. Men, början är inte snabb och det tar en stund innan man kommer in i berättelsen. Andra halvan är det full fart och slutet har relevans väl in i vår verklighet!

Det där slutet vann boken en 5:a av 5.


Man kan säkert låna den på biblioteken också.




4 kommentarer:

  1. Kan bara återigen konstatera att du och jag lever på två olika planeter när det kommer till böcker. Å bra är väl det, då vi alla är olika;-)

    SvaraRadera
  2. Den författaren har jag inte heller hört talas om.
    Härligt när man hittar en 5 av 5 bok.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Så spännande, själv har jag aldrig hört om denna :). Kanske skulle spana in detta lite närmare :)

    SvaraRadera
  4. Men jag hinner ju inte med i dina tips! Har just fått hem Every Heart a Doorway från biblioteket men ska läsa ut Tatueraren i Auschwitz som Annette tipsat om först! Plus att det ligger två tjocka och inspirerande trädgårdsböcker på verandan.

    Ha. Jag kunde reservera den med ett datum lite längre fram ,så slipper jag få hem den just precis nu. Bra sätt att inte glömma bort boktips ;-)

    SvaraRadera