söndag 24 mars 2019

En smakebit: Suddenly in the Depth of the Forest av Amoz Oz


”En smakebit på søndag” är en bloggutmaning som drivs av bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger växelvis, varannan vecka. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av den. Inga spoilers tillåtna!

Den här veckan är det Betraktninger som håller i det!


Jag har precis börjat läsa "Suddenly in the Depth of the Forest" av Amoz Oz - inköpt på Science Fiction-bokhandelns rea. Texten på baksidan lockade mig. Där står:
In a village far away, deep in a valley, all the animals and birds disappeared some years ago. Only the rebellious young teacher and an old man talk about animals to the children, who have never seen such (mythical) creatures.
A stubborn, brave girl called Maya and her friend Matti, are determined to unravel the mystery of where the animals have gone. They venture into the depths of the forest in their quest, terrified and hopeful of what they may encounter...
Min smakbit är tredje kapitlets första stycke:
At night, the silence was even blacker and thicker than in the daytime: no dog stretched its neck and flattened its ears to howl at the moon, no fox whined in the forest, nog night bird shrieked, no cricket chirped, no frog croaked, no rooster crowed at dawn. All the animals had disappeared from the village and its surroundings many years ago - cows and horses and sheep, geese and cats and nightingales, dogs and spiders and rabbits. There wasn´t even one small goldfinch. Not a fish was left in the river. Storks and cranes bypassed the narrow valley on their journeys of migration. Even bugs and reptiles, bees-flies-ants-worms-mosquitoes-moths hadn't been seen for many a year. The grown-ups who still remembered usually chose to stay silent. To deny. To pretend they'd forgotten.







17 kommentarer:

  1. Amos Oz är ett namn jag känner igen, men jag har inte läst något av honom.

    SvaraRadera
  2. Oz väntar i bokhyllan, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  3. Låter som en spännande bok :). Kanske skulle ta mig för att läsa denna :). FÅr lägga den till sommarläsningen :D

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Känner igen författarnamnet men inte mer.

    SvaraRadera
  5. Av Amos Oz läst Hur man botar en fanatiker, mycket bra liten bok alla borde läsa. Klok människa. Denna kände jag inte till, lät som något som skulle kunna passa mig. Tack för tips och smakbit!

    SvaraRadera
  6. Åh nej ... ännu en bok jag vill läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag läst den! Den känns lite som en barnbok men jag har suttit och funderat nu en vecka på om ett barn skulle kunna ta den till sig. Innehållet, ja visst, inga problem. Däremot tror jag den är lite för lång trots att den är kort. Skulle ungdomar orka läsa den? Innehållet är ju viktigt men skulle språket fungera för en 14-åring? Nej, tror inte att sonen skulle läsa den. Jag kan ju försöka få honom till det, bara för att se. Han behöver ju läsa en bok att recensera i skolan också.

      Den var inte alls som jag trodde. Men klart tänkvärd på många nivåer.

      Radera
  7. Oj så spännande det lät, och ruskigt också. Ska nog ta o kolla vidare, behöver nog läsa en Oz...tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
  8. Spännande. Tack för smakbiten. Känner inte till boken.

    SvaraRadera
  9. den här boken kände jag inte till. Oz är annars en favorit. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  10. Jag känner till författarnamnet men tror inte att jag har läst något av Oz. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Sci-Fi har då heller aldrig varit min grej;-)

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten läst något av honom.

    SvaraRadera
  13. Amos Oz står på min leseliste, men jeg har ikke fått lest noen av bøkene hans. Nå fikk jeg veldig lyst til å lese Plutselig i skogens dyp. Ha en riktig fin ny uke!

    SvaraRadera
  14. Kan inte låta bli att undra över hur människorna överlevt om alla djur och insekter är borta? Låter spännande!

    SvaraRadera