måndag 11 mars 2019

Läst: Frankenstein av Mary Shelley



“I do know that for the sympathy of one living being, I would make peace with all. I have love in me the likes of which you can scarcely imagine and rage the likes of which you would not believe. If I cannot satisfy the one, I will indulge the other.” 
“There is something at work in my soul, which I do not understand.” 
“Hateful day when I received life!' I exclaimed in agony. 'Accursed creator! Why did you form a monster so hideous that even you turned from me in disgust? God, in pity, made man beautiful and alluring, after his own image; but my form is a filthy type of yours, more horrid even from the very resemblance. Satan had his companions, fellow-devils, to admire and encourage him; but I am solitary and abhorred.' "

Frankenstein av Mary Wollstonecraft Shelley har legat i bokhyllan väldigt länge och jag har undvikit den för att jag tänk att jags kulle komma att läsa en version av alla dåliga filmer som baserats på den här boken.

Mitt misstag.

Det här är en fantastisk bok. En bok om hur en människa vill leka gud och därför skapar en varelse som kanske kan vara början på något nytt - på berömmelse och en framtid där skaparen hyllas som den Gud han anser sig kunna vara. Storhetsvansinne. Människan ska inte leka gud - och boken beskriver våndorna hos den skapade varelsen och ångesten hos skaparen över att ha ansvaret för detta ... monster?

Jag lyssnade till boken på engelska, läst av Kenneth Branagh - och han gör det så bra!

Det här är en bok väl värd  sin 5:a av möjliga 5.


Man kan säkert låna den på biblioteken också.




4 kommentarer:

  1. Har ett svagt minne av att ha sett en svartvit filmversion av Frankenstein för länge, länge sedan. Minns inte om den var bra eller dålig, men jag har klara minnesbilder av olika scener.

    Kenneth Branagh är nästan som Stephen Fry - fantastiskt duktig på allt han gör. Vet inte om du tittar på "The Graham Norton Show", där han var gäst nyligen. Han är fantastisk och har världens humor.

    SvaraRadera
  2. Jag läste boken för några somrar sedan och jag kan lätt säga att det är en bok jag ALDRIG kommer att läsa igen. Jag höll på att bli galen på den! Och då har jag ändå läst många böcker på engelska från den tiden så det är inte så att jag är ovan vid det.

    Intrigen är väl bra men huuu vilket suckande och stönande. Både i boken och från mig.

    SvaraRadera
  3. Kenneth är väl bra i allt han gör, honom har jag gillat så länge jag kan minnas. Boken finns här hemma men jag har inte läst den. Älskar Det våras för Frankenstein-filmen, kan många repliker utantill sedan ungdomen, men avstår från "seriösare" filmversioner. Kanske ska ta fram boken när jag läst klart ett annat av dina boktips (Every Heart a Doorway).

    SvaraRadera
  4. Tack för tips! Den har väntat länge nog i hyllan här hemma.

    SvaraRadera