torsdag 20 juli 2017

En liten röst gjorde sig påmind - igen


Idag påmindes jag, tydligt, om vad min yngste sa häromdagen; ”det så är jobbigt att vara den bättre människan”.

Det hade, verkligen, varit så mycket enklare att bara ge igen med samma mynt ibland. Kallar du min vän för bögjävel så hör jag en inre indignerad röst säga ”du då, din insnöade översittarjävel?” – och det hade varit SÅ skönt att säga det högt. Men. Det skapar ju inte en bättre värld – och jag vill ju inte stappla runt i samma träsk som den som uttryckt sig kränkande. Så jag låter bli.

Men – den där lilla rösten? Den ger kraft – och ork – och så länge man orkar bli upprörd finns det hopp!


Not i efterhand: jag var inte tyst. Personen fick svar på tal - men (förhoppningsvis) mer genomtänkt, och utbildande. Man ska ALLTID säga något. Alltid. "Ni minns ordspråket: den som tiger samtycker"? Så, säg, alltid, något. Säg hellre vad den lilla arga rösten inombords  säger än inget!

#utbildadinnästa #svarpåtal #pride #lovepeaceandunderstanding
#missförståmigrätt #allaslikavärde 








8 kommentarer:

  1. Nog önskar man att man var lika bra som Linnea Claesson på att mota dumheter med humor? Ibland skulle man vilja ha verktyg i form av färdiga och avväpnande svar att ta till när någon kläcker ur sig dumheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyssnade på Linneas sommarprat igår. Hon är bra. Men det är inte alltid det är rätt att ge igen med de snabba klipska svaren - det ger ofta kol på deras eld, s.a.s.. Det är en fin linje mellan att få någon att tänka till och bara bekräfta deras fördomar. Synd men sant!

      Radera
  2. Att "ge igen" med ett rappt svar skapar kanske inte en bättre värld, men skulle ha gett mig en välförtjänad tillfredsställelse. Jag menar sådana kränkande kommentarer är upprörande, mycket upprörande! Varför ska man bara svälja dom, äta upp dom och hålla tyst? Det tjänar ingen. Själv mår man dålig och är upprörd medan "motparten" får in sista ordet och anser sig att ha haft rätt att uttrycka sig på det viset. H*n kommer alltså att fortsätta med sådana kränkande kommentarer. Personligen tycker jag att man ska motarbeta det på alla sätt. Här gäller det inte att vara en bättre människa. Här är det viktigast att ge igen och säga/visa hur fel personen har.

    Okej då, är det två eller tre mot en så skulle jag också hålla igen. Men aldrig när det är en mot en.

    PS. Nu kommer du säkert att reta dig på mig igen. Men jag är ärlig och förstår inte varför man inte får bli upprörd och säga vad man tycker när man blir kränkt. Det är inte att stappla runt i samma träsk - det är att säga ifrån/förklara/ifrågesätta för att slutligen - förhoppningsvis - slippa sådana kommentarer. Gör man ingenting fortsätter det ju bara. Å det kan/vill jag INTE köpa. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Jag var nog inte tydlig nog - men att jag inte gav igen med samma mynt betyder inte at jag var tyst. Nope. No way. Never. Lite sorgligt att du tog det för givet ;) är det verkligen intrycket jag gett här? ;) Känd IRL för att vara den som nästan alltid påpekar det obekväma kanske jag skulle se till att det är det jag gör här också, tydligare!
      Så, jag håller med dig alltså :) och agerade utefter det. Men undervisning är nästan alltid bättre än ilskna poängplockande svar. Faktiskt.

      Radera
  3. Jag säger inte att man ska vara tyst men jag säger däremot att man ska inte alltid säga vad man tycker, framför allt inte om det är bara för att man själv ska må bättre.

    Man måste inte vara tyst men man ska heller inte ge igen utan man ska säga ifrån.

    Och vad jag säger om och om och åter om igen (till sonen) är att man ska inte sjunka ned till andras låga nivå.

    Det är banne mig inte alltid så lätt att leva upp till allt det där. Men jag försöker.

    SvaraRadera
  4. Bra gjort av dig att agera och säga ifrån. Och visst är det klokare att vara mer utbildande än att sjunka tills deras nivå. Bra agerat!!
    Och många fina bilder på instagram från pride-festivalen. Nyköping hade sin första pride-festival i år och det blev succé! Vi hade tyvärr inte möjlighet att åka dit. Ha det gott! Kram

    SvaraRadera