måndag 15 september 2014

Hur tänkte de nu?





Vi säger ibland att människor tänker med hjärtat.
Symboliskt ritar vi hjärtan som perfekta, symmetriska och romantiska symboler. Likt det här --> 







Efter att ha läst valresultatet känns det bra att påminna mig själv om att hjärtat faktiskt ser ut så här:
<--

och att ingen människa, faktiskt, använder sig av det när de tänker.




Så att, när jag ser att det i ett av min bostadskommuns valdistrikt röstats fram ett av det otäckaste parti jag i dagsläget vet gör namn för sig - så pass att det faktiskt, just där, har högst procent ... Ja, då är det lättare att förstå att det inte har med någon sorts mänsklig kärlek att göra över huvud taget.




Men de som röstat är människor. Som jag bryr mig om ... och deras val gör mig ledsen!







7 kommentarer:

  1. Du belyser allt så perfekt bra....
    kan bara hålla med och tycka som du !!!
    Jag blir också ledsen över att så många gav sin röst till detta usla parti !!!
    Tycker inte ens att dom skulle få behålla namnet Sverige....eller hur ????

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  2. Håller helt med dig. Ska också blogga om det ikväll. Att folk (så får man egentligen inte säga, men "man" vill jag inte använda heller) aldrig, aldrig lär sig. Å det värsta är ju att Sverige inte är ensam om denna "trend". Suck, "man" skäms ju!

    SvaraRadera
  3. Väldigt bra skrivet! Vi satt stumma och besvikna framför valvakan igår och konstaterade att alla förlorade igår. Vill inte tänka på att så många människor röstat på ett så obehagligt parti. Hoppas alla de övriga samarbetar och visar att vi som land (även om vi inte bokstavligt talat tänker med hjärtat) faktiskt har empati och värme för medmänniskor.

    SvaraRadera
  4. men om man ska rösta efter hjärtat är det lätt. hjärtat sitter till vänster, på dom allra flesta. men det märks inte i röstandet. och jag håller med dig, usch att folk kan rösta på sd. obegripligt men begripligt, men usch.
    ella

    SvaraRadera
  5. Många vanliga människor som röstat på ett konstigt parti. Tydligen har de något som lockar till sig väljarna. Man får nog ta SD på allvar, går inte att blunda och tänka bort.

    SvaraRadera
  6. Hàller med dig, blev chockad när jag sàg valresultatet idag!

    SvaraRadera
  7. Visst är det så, det är med sorg man kan se valresultatet.

    SvaraRadera