måndag 29 december 2014

Gurlesk och tvodd. Va?


Har ni läst nyordslistan 2014? Det har jag. Hade jag hört alla nya ord? Nej. Var har jag varit? Eller - var har de hittat orden? Kan det vara en genuin lista men med några låt-oss-se-om-du-kommer-på-att-vi-hittat-på-några-ord?

Läs hela listan HÄR!

gurlesk - ökad användning: feministisk strömning med inslag av både gullighet och groteska element. 2013. Man kan vara queer i uniform och skriva gurlesk. Och så kan man vara hästsvans i Filippa K och skriva naturbunden prosalyrik. Ungefär lika kreativt som den politiska retoriken.

tvodd - poddsändning med rörlig bild. 2014.Tvodden kan ses i hela världen och dessutom i mobilen. Även om det sänds ett nytt varje vecka kan man förstås lika gärna se något av de tidigare programmen, förlåt tvoddarna.




Jag behöver röra mig mer bland vuxna tror jag ... 
... men då är jag rädd att jag blir en ;)








2 kommentarer:

  1. Näh, det där för vara för mig. Trots att jag inte helt vill bara vara vuxen.
    /Kiki

    SvaraRadera
  2. Gurlesk var nytt för mig, men tvodd har jag hört på en del poddar och bloggar... Annars tycker jag att nyordslistan innehöll flera bra ord utifrån att jag gillar feminism, antirasism och intersektionalitet!

    SvaraRadera