söndag 18 oktober 2015

En smakebit på søndag: Guldkompassen av Philip Pullman


Mari på bloggen Flukten fra Virkeligheten hjälper oss att bjuda varandra på smakbitar ur de böcker vi läser just nu. Alltid kul att få lite boktips och lite försmak. Inga spoilers! Se andras smakbitar för dagen HÄR!

Goodreads sida f boken HÄR!
En kall våg av skräck sköljde ner längs Lyras ryggrad och Pantalaimon smög sig tätt intill henne. Hon hade en dag på sig att hitta Roger och upptäcka så mycket hon kunde om det här stället, och sedan fly eller bli räddad; men vem skulle hjälpa barnen att hålla sig vid liv i den kalla ödemarken om alla zyjenarna hade blivit dödade?
... Lyra och Pantalaimon kröp ner i sängen igen och försökte få upp värmen, i vetskapen om att det på hundratals kilometer runt hennes lilla säng inte fanns annat än fruktan.



Not: Pantalaimon är Lyras daimon - själsligt kopplade djur.


Ser redan fram emot att läsa del 2 och 3. Roar mig samtidigt med att läsa lite material omkring böckerna på nätet. Vad böckerna egentligen handlar om är en stor fråga  :) Spännande!







19 kommentarer:

  1. Jag har bara sett filmen men böckerna väntar på mig i bokhyllan. Pullman är en intressant författare. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Boktips är ju alltid välkommet..är ju så lätt att snöa in på en viss sorts böcker annars...eller en viss författare.
    Fint att man börjat med sådant på tv nu för tiden...förr hade man väl bara "Boktipset"...fast det var ju för barn.
    Kanske jag inte minns det bara från tiden när man var liten.

    Ha de bäst nu.

    SvaraRadera
  3. Jag har sett filmen och det får nog stanna vid det. Gillade filmen, men är inte så förtjust i genren när det gäller böcker :)

    SvaraRadera
  4. Såg filmen men gillade den inte så kommer nog inte läsa boken. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  5. låter fantasieggande och kusligt. en blir nyfiken! tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  6. Är det en barn-, ungdoms- eller vuxenbok?
    Det är verkligen "roligt" att se att du och jag har totalt olika smak. Tur att det finns böcker för alla.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten. Den här serien känner jag till genom sonen!

    SvaraRadera
  8. Detta är en serie jag inte läst ännu men ändå alltid har velat läsa. Måste verkligen ta och göra det snart, den verkar fantastisk! :D

    SvaraRadera
  9. Jag läste serien som barn, men fastnade inte riktigt för den. Kanske borde den få en chans till :-) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Det er en fin serie! Det er en stund siden jeg leste den så jeg kunne faktisk tenkt meg å lese den om igjen :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  11. Har funderat på den här, men inte kommit till skott...

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten. Är lite småsugen på att läsa denna.

    SvaraRadera
  13. Har inte läst något av författaren men är lite nyfiken. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  14. Den mörka materian – låter läckert...– hundratals kilometer runt hennes lilla säng inte fanns annat än fruktan...låter lite obehagligt.
    /kiki

    SvaraRadera
  15. Den här serien tyckte jag mycket om när jag läste den. Nu blev jag sugen på att läsa om den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera