onsdag 5 oktober 2016

Böcker lästa i September


The Return of the Young Prince av A.G. Roemmers
När jag var på Foyles I London var det här en av de böcker jag inte kunde låta bli att köpa. Den lille prinsen av Antoine de Saint-Exupéry har i alla år varit en av mina stora favoriter – så naturligtvis blev jag nyfiken på den här ”fortsättningen” - om än av en annan författare. Nu är nyfikenheten stillad. Det var … illa. Åh, jag förstår författarens önskan att skriva något så fundamentalt klokt och inspirerande som Den lille Prinsen – men det här var otäckt överarbetat och svår att ta på allvar. En 1:a

ADLIBRIS

The Watchmaker of Filigree Street av Natasha Pulley
Ännu en bok från Foyles som jag inte hört om innan. Vackert omslag, Fantasy – det blev ett köp.
En intrikat berättelse där det gäller att läsa alla meningar så man inte missar något – inget skummande här inte – men det är inga problem för berättelsen fångar så. När den var slut blev jag sittandes, förundrad – och bläddrade i den för att hitta de vindlande skruvarna i berättelsen. En 4:a
ADLIBRIS

Ojingogo av Matthew Forsythe
En Grafisk novell som jag såg på bokmässan och som jag tyckte om att bläddra i och blev nyfiken på. Blyertsbilder utan ord – en berättelse. Men, här räcker inte min fantasi till – storyn går mig förbi – tror jag. Ändå gillar jag den. En 3:a
ADLIBRIS

Den glädjelösa ön av Enrique Fernández
En grafisk novell om en man som står på kant med allt och alla men som måste ta itu med sina minnen och demoner på en ö där mystiska saker händer. Harmoniska färger i enkla, men tveklöst berättande, bilder. En 4:a
ADLIBRIS

There is no dog av Meg Rosoff
En bok det stormade om när den kom ut i USA - en "hädisk" berättelse - berättelsen om gud ...om gud hade varit en tonårs-son i en skruvad universum-familj befolkade av varelser med alla mänskliga fel och brister. Jag gav en smakbit ur den HÄR!
En kul ”what-if” som visar varför det är bra att det är som det är – vi hade inte velat ha det perfekt. Vad är skönheten i det? En 4:a
Den finns på engelska och på svenska (I begynnelsen var Bob)


The Radleys av Matt Haig
På bokmässan lyssnade jag på Matt Haig i ett seminarium - en av mina favoritförfattare - och köpte sedan signerade böcker av honom. Den ena dedikerade han till D.y. (Reasons to stay alive) och den andra, denna, signerades för mig.
Varför den här? Helt enklet för att jag inte hade läst den. Men nu har jag det. Min första vampyrbok, faktiskt, och den var … bra. Jag vet inte så mycket om vampyrberättelser eftersom jag tagit för givet att de alla är hemskt skrämmande och då är jag inte intresserad – men den här handlar om en familj med familje-bekymmer, som vilken familj som helst – om det inte vore vampyrrelaterade bekymmer. En berättelse som ledde mig framåt för att hela tiden få veta vad som skulle hända sen. En 4:a
ADLIBRIS

Låt det som varit vila av Marianne Cedervall
Del två av detektiv-böckerna om Anki på Gotland. Lite svensk Miss Marple, men med tryffel och islandshästar, höstväder och brasor. Lyssnade till den via Storytel. Lättsam i sina hemskheter. En 3:a
ADLIBRIS










Man kan säkert låna den på biblioteken också.




4 kommentarer:

  1. Oj, så mycket böcker du läser.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Alltid roligt med lite boktips! Tack!
    H adet bra!

    SvaraRadera
  3. Kan inte begripa hur du bär dig åt för att hinna läsa så många! :)

    SvaraRadera
  4. Eftersom det återigen är inte min "genre" av böcker så väljer jag i stället att utse tre vinnande bokomslag (är ju arbetsskadad;-) )
    Ojingogo en 5:a
    The Radleys en 4:a
    There is no dog en 3:a

    SvaraRadera