söndag 30 oktober 2016

En smakebit på søndag: Feminism Pågår


Mari på bloggen Flukten fra Virkeligheten hjälper oss att bjuda varandra på smakbitar ur de böcker vi läser just nu. Alltid kul att få lite boktips och lite försmak. Inga spoilers! Se andras smakbitar för dagen HÄR!

Den här boken köpte jag under årets  bokmässa och började läsa till frukost idag. Det är inte mycket kvar att läsa - men jag kommer, garanterat, läsa den fler gånger - tillsammans med andra!

Feminism pågår av Sassa Buregren och Elin Lindell

På baksidan står det: 
Vad är feminism egentligen och var kommer de feministiska idéerna ifrån? Och varför är inte jämställdhet en självklarhet, utan något man måste bråka om?
Det verkar finnas oskrivna regler som säger att tjejerna ska vara duktiga, snälla och rara - medan killarna får vara stökigare och mest ska vara bra på sport. - Ella, 12 år
När mina föräldrar kom för att säga god natt låtsades jag sova.Pappa böjde sig enr och sa med ledsen röst: "Vad synd att hon inte är pojke!" - Emmeline Pankhurst (1858 - 1928)
Att minska skillnaden mellan könen gynnar alla, inte bara tjejerna. Då skulle killarna slippa tvingas in i den typiska mansrollen. - Miranda, 13 år

Här hittar man historisk bakgrund, beskrivning av  inriktningar och en hel del exempel. Mycket att fundera på, med andra ord. En bra bok. Jag gillar den. och smakbiten kommer i form av en bild på en av illustrationerna - som genomgående i boken inte räds att sätta fingret på ömma punkter och får läsaren att le - om än lite sorgset ibland.










15 kommentarer:

  1. Jag är så tacksam för att jag aldrig tvingades vara en snäll liten flicka som lekte med dockor och kläddes i rosa volanger :)

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten! Har inte läst den.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Låter intressant.

    SvaraRadera
  4. Det er mange ting som kunne diskuteres når en tar frem tankene rundt urettferdighet. Jeg har mine som jeg sloss for, og jeg ønsker meg at alle andre hadde sine. Det må være verre å ikke å ha noe å sloss for enn det er å tape?
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  5. Här instämmer jag med Monika, även om min mamma försökte klä mig i rosa när jag var tre år gammal;-)

    Det där med feminism och jämställdhet har gått mig "helt förbi". Ja, inte debatten då. Men jag har aldrig drabbats av diskriminering med mera varken privat eller i arbetslivet. Å då har jag ändå jobbat i extremt mansdominerade branscher och i olika länder. Är väldigt glad för att jag slapp bli drabbad kan jag säga.

    SvaraRadera
  6. Tänkvärt och intressant. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten. Funderar mer och mer på det här ju äldre jag blir, och ju mer jag upplevt. Komplexa frågor.

    SvaraRadera
  8. Det där är säkert en nyttig bok!

    SvaraRadera
  9. Låter som en mycket läsvärd bok :)

    SvaraRadera
  10. Läs: Sanna feministiska kvinnor?

    http://www.dailymail.co.uk/news/article-3890448/Violent-girlfriend-tortured-man-refused-sex.html

    http://www.dailymail.co.uk/news/article-3891378/Czech-godmother-36-family-trafficked-eight-men-UK-treated-slaves-taking-wages-forcing-sleep-garage-forage-bins-food.html

    Lägre livslängd för män,
    nästan bara män som dör i arbetsplatsolyckor
    och betydligt fler män tar livet av sig än kvinnor.
    Jämställt?

    SvaraRadera