torsdag 29 juni 2017

Modern Classics à la Penguin #42


Läs om min egen utmaning HÄR!

Aleksandr Solzhenitsyn, 1918 - 2008, en rysk författare och mottagare av Nobels litteraturpris 1970.
1940 arresterades han efter att ha uttalat sig negativt om Stalins militära förmåga. Aleksandr blev dömt till 8 år i Gulag och sedan utvisad ur Sovjet. Han återvände till Ryssland 1994.

Det där namnet kan jag säga (men inte stava utan att vara väldigt försiktig). Inte har jag läst något av honom heller - trots att namnet inte är obekant. Hade jag fått frågan så hade jag inte trott att han dog så "sent" - i mina förutfattade meningar är alla stora ryska författare döda sedan minst 30 år ;)

Citatet kommer från Aleksandrs bok  The Gulag Archipelago 1918-1956:
“If only it were all so simple! If only there were evil people somewhere insidiously committing evil deeds, and it were necessary only to separate them from the rest of us and destroy them. But the line dividing good and evil cuts through the heart of every human being. And who is willing to destroy a piece of his own heart?”









3 kommentarer:

  1. Nu kommer du troligen trilla av stolen;-) Inte bara att jag vet vem Aleksandr Solzhenitsyn är, mera än så, jag har faktiskt läst The Gulag Archipelago. Visserligen för många, många år sedan, men ändå. Minns att den var väldigt bra men uppenbarligen otroligt deprimerande.

    SvaraRadera
  2. Citatet är verkligen jättebra (och extra viktigt i dessa polariseringens dagar). Utrikeskorrespondenten Stig Fredriksson var Solzjenitsyns hemliga budbärare och, tror jag, håller på att skriva en bok om den tiden.

    SvaraRadera
  3. Funderar över en film jag såg som jag tror handlade om honom, om hans sista tid. Hittar den inte nu när jag googlar, men minns att den var bra och tankeväckande.
    Skulle aldrig kunna stava till hans namn utan fusklapp.

    SvaraRadera