onsdag 21 juni 2017

Risglass


Så här på andra sidan 25 *hrkl* har jag blivit mjölkallergiker/laktosintolerant. Än har jag dock inte hunnit utforska allt vad jag kanske kan tåla. Det är en liten sorg att inte tåla mjölkprodukter - för det är mjölk i mycket gott.Väldigt mycket. 

Glass till exempel. Väldigt gott. Riktig glass alltså. Mjölkfri glass ... mycket svårare. 

MEN. Nu har GB börjat med mjölkfri glass. Inte bara laktosfri alltså - Mjölkfri. 


Av de här tre har jag bara testat Risglassen - den rosa asken. Jag  ska inte säga att den smakar precis som gammaldags vanilj för vem som helst som kan smaka på båda sorterna samtidigt - men för mig som inte ätit "vanlig" vaniljglass på länge så smakar den himmelskt gott och precis som gammaldags vanilj!

De har en choklad också. Den är Soja-baserad. Soja, hur det nu är, ger en bismak.Chokladglassen är endast ok (tycker jag alltså). Mandel med kokos har jag inte provat - den har jag inte ens sett - inte heller den soja-baserade vaniljen längst ner i bild. Jordgubb ska tydligen finnas också! HÄR kan man se hela GB's sortiment!

Men risglassen, som sagt :) Även denna midsommar kan jag äta glass och jordgubbar! Fantastiskt!








8 kommentarer:

  1. Glasstips från mig: http://potmarigolds.blogspot.se/search/label/Glass%20etc. Lycka till med det mjölkfria, finns massor av bra alternativ. :)

    SvaraRadera
  2. Positivt tänkande: var glad för att det är nu och inte för säg 20 år sedan. Då var det inte mycket mjölkfritt i hyllorna, tror jag.

    Att de inte har gjort fler smaker av risglassen.

    SvaraRadera
  3. Faktiskt är det förhållandevis lätt att hitta substitut idag tycker jag. Och bra såna finns också.
    Hälsningar från en som provat de flesta ;-)

    SvaraRadera
  4. Håller med Maria - tänkte fakiskt igår när jag var på min lokala ICA att det idag finns såååååååå mycket alternativ för allergiker jämfört med bara för några år sedan. Bra där!

    Äter själv ingen glass, men är glad för din skull att du får äta glass med jordgubbar även denna Midsommar.

    PS. Soja - förutom i Kikkoman till sushi - smakar äckligt. DS.

    SvaraRadera
  5. Verkligen bra att det finns alternativ.
    Tror inte det finns lika mycket alternativ här i UK.
    Vill önska dej en glad midsommar och njut av maten!

    SvaraRadera
  6. Hej. Förstår att du känner lite sorg. Skulle jag också göra då jag älskar allt med mjölk. Men jag hoppas du hittar andra smarriga saker. Tror det finns ganska mycket att välja på. Ha det gott// leila

    SvaraRadera
  7. Har du kollat glass på tofu? Kan också rekommenderas. Säkert fin till jordgubbar. Ha en glad midsommar!

    SvaraRadera
  8. Aha - tänk så bra att få äta glass utan att bli dålig. Hoppas att de andra tipsen du fått här också är bra. För leva utan glass kan man inte. Inte på sommaren!
    (Har du inte provat att göra egen glass på laktosfri grädde?)

    SvaraRadera