måndag 21 oktober 2013

"Döden, döden"




"Döden, döden"? Astrid Lindgren och hennes syster började sina samtal med att säga "döden, döden" så de fick ämnet ur vägen och sedan kunde prata om annat.

Ibland fastnar vi i det mörka, svarta, sorgliga - och så går vi där och väntar på att det ska gå över. Det gör det kanske inte - livet är nu en gång så att det rymmer både mörker och ljus och ibland får man helt enkelt bestämma sig för att ge mer plats för det ljusa. Det - och för att inte ha dåligt samvete för det valet.
Jag tror att "borde" är den största boven många gånger. Samvetet? Nej, "borde" är ett ord vi ofta misstar för ett samvetets ord. Ett ord vi tar till när vi pratar om hur vi tror att andra förväntar sig att vi ska vara/bete oss. "Borde  jag vara så glad när det finns så mycket sorg?"

Ingen orkar leva i det mörka hela tiden. Ibland måste man komma upp till ytan för att få luft ... annars ... ja, annars drunknar man.


Varning: Mina funderingar går absolut inte att applicera på alla aspekter av sorg. Självklart inte.





6 kommentarer:

  1. Du kommer nog inte tro mig här, men jag skriver ändå. Tar min chans här. Det finns två "meningar" jag ytterst sällan tar i min mun. Den ena är "jag borde", den andra är "jag hinner inte".
    Allt jag gör gör jag så gott jag kan - efter bästa fysiska och psykiska förmåga. Mera kan jag inte göra. Så jag har inga "borde".
    "Jag hinner/hann inte" är också ett så himla korkat uttryck. Tid är det enda vi har, hela tiden om man säger så, å den kostar inte ens någonting.
    Att livet sedan innehåller både ljus och mörker - självklart. Båda "poler" måste finnas, precis som gott och ont. Har man inte det ena vet man ju inte hur det andra känns. Helt ok.

    Du tror kanske att jag är radikal och ganska korkad. Det må så vara, konstig är ju iaf, vilket jag är tämligen stolt över;-)
    Men jag känner på mig att du återigen behöver en virtuell kram från bloggkompisen i Täby;-)

    SvaraRadera
  2. Radikal? Korkad? Nej du :-) eller ... kanske - men då är vi två ;) Men jag har inte alltid tänkt så och önskar att fler orkade välja bort "borde".
    Kramar är alltid välkomna :-) *kramar tillbaka*

    SvaraRadera
  3. Allt ligger ju i betraktarens ögon. Hur man väljer att se saker och ting i livet. Även det är ju en typ av val. För en person kan en förkylning vara en katastrof medans en annan person konstaterar att den är lite snorig och hostig.
    Starka personer får starka prövningar...
    Man kan välja om man vill se att glaset är halvfullt eller halvtomt.
    Att vara lycklig i onödan går ju knappast..eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk om fler kunde förstå att man ofta HAR ett val. Så mycket lättare det kunde bli för många!
      Gillar "att vara lycklig i onödan går ju knappast ..." :)

      Radera
  4. http://minaburkar.blogspot.se/2013/10/gladje-och-lycka.html

    SvaraRadera
  5. What fun those old ladies!
    Greetings, RW & SK

    SvaraRadera