torsdag 3 augusti 2017

Modern Classics à la Penguin #46


Läs om min egen utmaning HÄR!

Sigmund Freud, född i Österrike 1856 och dog 1939 i England, i cancer - grundare av psykoanalysen. Han menade också att drömmar går att tyda och då kan avslöja våra undermedvetna önskningar och begär. Ett av hans mest (eller, helt enkelt, mest?) kända verk är Drömtydning (1900).

Bara av att läsa namnet så har alla haft någon tanke om honom eller alla ideer han hade och skrev om - även jag. Jag tänkte på Freudiansk felsägning - när man säger vad man tänker (kanske semi omedvetet) i stället för att säga det man skulle. 

Vad jag inte visst, alls, var att Freud var intresserad av kokainets effekter och rekommenderade det som behandling vid ett flertal olika sjukdomstillstånd, bland annat som behandling mot morfinberoende. Kontroversiell - även idag.

Det är inte mycket jag vet alls, egentligen - men det finns mycket att ta reda på - allt för mycket, känns det som. Jag låter det vara short and sweet.

Citatet jag väljer kommer ur en bok som heter Civilization and Its Discontents:
“Most people do not really want freedom, because freedom involves responsibility, and most people are frightened of responsibility.”








1 kommentar:

  1. Japp, det där med ansvar för sina handlingar - det är svårt det!

    SvaraRadera