söndag 16 februari 2020

Svar på en kommentar



Jag hade tagit bort kommentarsmöjligheterna på mitt tidigare inlägg – men det kom en kommentar ändå … och jag väljer att svara på den här, bit för bit (och 
till det här inlägget lämnar jag kommentarsfältet öppet).

Klimatkrisen har ju varit på nästan allas läppar i några år nu. Det räcker med att lyssna på Greta och David Attenborough. Det är bara det att det faktiskt blir för mycket.

Nej, det räcker inte med att lyssna på Greta och David Attenborough (dokumentären med dem ligger på SVT ligger på SVT play t.o.m. 14 april, HÄR! för den som vill veta vad de säger).
Vi måste också lyssna på de som på enkla sätt talar om vad vi lekmän kan göra och lyssna och se på de som föregår med gott exempel i vardagen.
En person kan inte vända skeppet Klimatkrisen ensam, men många tillsammans kan – speciellt om vi samtidigt som gör vårt bästa hemma även sätter tryck på politiker/butiker/företag.
Blir det för mycket? Kanske för att det är jobbigt att lyssna till - kraven kanske blir tunga. Men det är ju för att vi bevisligen inte lyssnar så att vi lär som det tydligen behövs.


Tror nog de flesta gör så gott de kan, privatpersoner, kommuner osv. Förutom den amerikanska presidenten som stoppar huvudet i sanden är jag övertygad om att de flesta länder/regeringar även de gör så gott de kan.

Många gör något. Ytterst få gör så gott de kan. Väldigt många gör alldeles för lite. Hos individen är två anledningar störst: okunskap och bekvämlighet – och det klimatkrisen är ett problem som är så stort att det känns övermäktigt för många. Om inte T*ump skärper sig, varför ska jag?
Länder/regeringar gör långt ifrån så gott de kan. Money is King. Även i Sverige ska vi ”köpa oss ur svackan” när ekonomin går dåligt. Världsekonomin är den stora boven (rekommenderar en av P1's vinterpratare längre ner som är SÅ bra och förklarande kring detta).

Klimatkrisen har ju nästan blivit en "trend". Och de som inte följer den anses som totalt "ute", och det vill nog ingen vara.

Det måste bli mer än en trend. Det måste bli vår nya livsstil att spara på klotet. Bara i Sverige lever vi som om vi hade 4 jordklots resurser varje år. I Sverige. Alla på jorden, sammanlagt, lever som om vi hade 1,7 jordklot. 
De som inte följer ”trenden” är med och ser till att mänskligheten i framtiden är ”Ute”

Man kan ju inte sluta konsumera heller. Äta bör man, annars dör man... Visst kan man skippa olika plastpåsar, men ger mig ett hygieniskt alternativ först då. Plastförpackningar skulle man också kunna avvara, om det så kallade vätsketåliga pappersförpackningarna skulle hålla mera än en dag.

Sluta konsumera helt kan vi naturligtvis inte. Men vi kan sätta tryck på våra butiker att ha mer plastfritt/närodlat/ekologiskt i sitt sortiment – vi kan ha med egna påsar (gärna återanvändbara i tyg) när vi handlar frukt och annat i lösvikt (där alternativen finns) – vi kan låta bli att handla onödigt och ogenomtänkt.
När det gäller prylar måste vi lära oss att återanvända och att, alternativt, vara nöjd med det vi har.

Det eviga tjatet om vad gemene man ska/borde/måste göra. Jag gör det gärna, men ge mig förutsättningarna först.

Klart det ”tjatas”. Det är allvarligt. Och vi lyssnar ju inte som vi borde.
Många av förutsättningarna finns redan. Det gäller att vilja och vara tillräckligt nyfiken för att leta reda på alternativen. För förutsättningar som fattas - ja, se ovan svar: typ: vi får  hjälpa till att skapa dem på olika sätt!

Det handlar inte om att få dig eller folk i allmänhet att må dåligt. Det handlar om att om vi inte gör allt vi kan nu så är det väldigt snart för sent. Klotet överlever såklart även om vi inte skärper oss – men människan gör det inte.

Tips att lyssna på/läsa:

Lyssna på Johan Rockströms vinterprat från 1 jan. 2020 HÄR!

Läs hos Naturskyddsföreningen: Svar på vanliga påståenden om klimatkrisen – mycket klara svar.

Folkbildning Klimat har listat olika lösningar HÄR!

För att det är intressant läsning: Extinction Rebellions (en rörelse som startade i England) folder till de folkvalda: HÄR! – en pdf.

Det finns, naturligtvis, sidor där man kan läsa om hur klimatkrisen egentligen inte är en kris och att det inte alls är någon fara – men det är inte den åsikten vetenskapen till 99 % skriver under på – och jag väljer att lyssna på vetenskapen. Precis som Greta. Och David Attenborough.



Avslutar här med några rader ur Rockströms vinterprat i P1: 


Vi lever i en turbulent värld där populism, geopolitiskt maktspel, ekonomisk egoism, fördjupade orättvisor mellan de som har och de som inte har, samspelar och förstärks av de globala digitala motorvägarna som idag korsas som ett nystan över hela världen. Resultatet är främlingsfientlighet, instabilitet, konflikt, och global uppvärmning.
Ryggmärgsreflexen hos ledare i världen är att bygga nya fysiska elementala murar mot omvärlden. Precis när vi, mer än någonsin, behöver lita på varandra, och samarbeta närmare än någonsin för att tillsammans förvalta hela vår planet, så befinner vi oss i en all time low när det gäller vilja till samarbete. FN, när det behöver vara som starkast är som svagast.
Ibland känns den här trenden oundviklig och hopplös. Att vi så snabbt, abrupt trillar ner i populismens och misstänksamhetens era där klyftorna fördjupas. Och vi tenderar att fastna i denna negativa spiral. Hur digital teknologi används för att manipulera demokratiska val i USA och Storbritannien, och hur mörka digitala krafter används för att sprida osäkerhet om global uppvärmning och miljöförstörelse. Hur vi driver mot en Orwellskt storebrorvärld där lögn trasar sönder sanningen. Nej, vi måste vända den här obehagliga trenden. Vi måste få den digitala revolutionen vi befinner oss i att arbeta för demokrati rättvisa och hållbarhet. Inte emot den. Här anser jag att vi har varit, och är, alldeles för naiva. Vi tror att sanning och goda krafter vinner i längden, att förnuft och grundläggande mänskliga värden segrar till slut. Tyvärr räcker det inte. Vi befinner oss mitt i ett globalt krig om makt, stora onda krafter som medvetet fortsätter att manipulera, och som gör allt för att hålla oss kvar i ett svart Status quo. Här finns krafter inom kol och oljeindustrin och tunga ekonomiska intressen som agerar resolut för att bromsa omställningen till en hållbar fossilfri värld. Jag säger bromsa, för omställningen har inte bara börjar den är oundviklig. Vi kommer att lämna den fossila eran bakom oss. Frågan är inte om vi blir fossilfria, frågan är om det kommer att ske fort nog. Och nu måste goda krafter resa sig och svepa världen med bombmattor av sanning, lösningar och visa upp vinsterna i en omställning till en hållbar värld. Vi behöver ett exponentiellt korståg för vår framtid på jorden - och de goda riddarna finns där ute och vi har lösningarna - vi har bevisen att dom är bättre och mer attraktiva för lönsamhet, ekonomi och livskvalitet. Vi sitter på alla jokrar och ändå går inte matchen särskilt bra. Det visar bara vilka onda krafter vi står inför. Det är viktigt att komma ihåg att precis på samma sätt som att saker kan gå fel väldigt fort, kan det gå rätt väldigt fort.



8 kommentarer:

  1. Undrar varför du tog bort kommentarsmöjligheten på ditt föregående inlägg. Ville du inte ha lite "mothugg"?

    Efter att ha läst det här inlägget kan jag bara säga ”Meh, jag orkar inte höra mer nu …”.

    PS. Tyvärr är det personer som du och Greta som tjatar och tjatar som får mig och många andra att tröttna. Så nej, jag lyssnar nog inte som jag borde. Är allergisk mot tjat. Sorry! Men jag kan försäkra dig om att jag/vi gör så gott vi kan. Å jag/vi har ett väldigt rent samvete. DS.

    SvaraRadera
  2. Mothugg räds jag inte. Inte alls - det vet du. Men jag tänkte kanske att det hade varit fint att inte behöva ta en diskussion i ett ämne där inga motargument ändå "biter" på mig! Att inte ha möjlighet till kommentar var mitt sätt att säga "Ge dig inte in i det här i onödan" (till vem det vara månne) - men det fungerade ju "sådär"!
    Sakliga diskussioner? Anytime! Snack om tjat? Min blogg, mitt val.
    Skönt för dig/er att ert samvete i frågan är rent. Mitt är det inte. Det är väl därför jag "tjatar", kan man tro.
    Nästa gång jag tar upp ämnet - vilket lär hända - så får du gärna skrolla förbi. Nu vet vi ju båda var den andre står. Igen :)

    SvaraRadera
  3. Jag tillhör dem som tycker Greta gjort stordåd och blir blek av förskräckelse när folk inte tycker att "det är så farligt", det där med uppvärmningen, issmältningen, förändringar i flora och fauna som vi inte har grepp om ö h t. Osv osv osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är många! Och vi får aldrig tystna!

      Radera
  4. Jag kan inte förstå hur Greta kan anses tjatig. Hon är väldigt rak och tydlig i sitt budskap. Använder knappast onödiga ord. Att mässa med en massa ord oavsett ämne är att vara tjatig i min värld.
    Men det är klart att hon är ett hot för alla som inte vill ta eget ansvar eller anser sig redan ta tillräckligt ansvar. Det Greta har lyckats med visar hur mycket en enda person faktiskt kan göra. En enda person kan förflytta berg.
    Såg den färdiga filmen i ditt förra inlägg och som de flesta förfasas jag över hur mycket plast det finns i världshaven. Den nedskräpningen måste självklart ha ett slut! Omedelbart! Däremot förenklas "plastbegreppet" alldeles för ofta. Det finns så många olika sorters plaster, tillverkade av olika råvaror och på olika sätt. Sonen som pluggar kemi är helt fascinerad av ämnet och hans flickvän som pluggar materialkunskap gör just nu sitt exjobb om att flamskydda plast. De har kunskaper som inte når ut till allmänheten som plastbantar. Viktigast för den enskilde konsumenten anser jag är att återanvända den plast som finns (och självklart inte slänga den i naturen/havet) eller försöka se vilka vettiga alternativ som finns och återanvända dessa. Engångsartiklar oavsett material/framställning är ett otyg. Onödig konsumtion likaså. Jag får knottror längs hela ryggraden av att läsa om bilresor till GeKås.
    Kan skriva långt. Jag vet. Du vet. På din sida. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klimatkrisen och vad vi kan göra på "markplan" är en autostrada med ideer att kryssa sig fram mellan. Som det här med plast. Det är ju första hand engångsgrejerna vi behöver sluta med. Kanske inte köpa hem nya plastbyttor till förvaring, men använda de vi redan har tills de inte orkar längre. Sedan finns det ju plast och plast, som sagt... Kanske är det inte en tillräckligt snitslad bana för att folk i allmänhet ska orka sig fram ...
      Valde bort (vad jag snett, rent socialt) en större (jobbrelaterad) begivenhet i helgen. Ansåg inte att det var ok att göra 7,5 mil för att bli sedd - men inte ha tid att prata ... för att det skulle gynna en arbetsrelation. Det fick vi prata om sedan ...
      En del tycker att det tjatas - jag tycker vi pratar alleles för lite om det. På gräsrotsnivå. Vad kan vi faktiskt göra - och gör det någon skillnad )spoileralert:ja)?
      Det är skönt att veta att vi är många, ändå!
      Tack!
      Kram!

      Radera
  5. Jag håller helt med dig, och jag blir nästan chockad, fortfarande, när jag hör kommentarer som dem du besvarar här i inlägget. Att ha energi att orka kämpa för vår framtid är så starkt, det är beundransvärt. Att orka fortsätta att kämpa trots att så många inte vill se vad som händer med vår jord och förringar de allvarliga problem som vi måste lösa, och det snart. Jag har hört vuxna män som skrattat och sagt att de gasat litet extra med bilen när de passerat grupper som demonstrerat för miljön och framtiden. Man tror inte att det är sant. Många lever i sina bubblor och vill inte ta in vad som håller på att hända. Jag brukar ta upp exemplet med en viss sorts antilop som helt nyligen dog ut på grund av den globala uppvärmningen, därför att temperaturökningen satte igång tillväxt av bakterier som tog över antilopernas kroppar så att de dog. Jag brukar påpeka att det skulle kunna hända oss människor också, att bakterierna som vi har i lagom mängd i våra kroppar nu, skulle kunna föröka sig och ta över våra kroppar precis som antilopernas. Då brukar det bli tyst eftersom det blir så konkret att tänka sig att drabbas av något som kanske kommer att likna det virus så många är rädda för just nu. Kram!

    SvaraRadera
  6. Klimatet har verkligen påverkat min hemstad Monmouth i Wales. Total katastrof! Har skrivit om det. Drabbar så många.

    SvaraRadera