tisdag 12 maj 2015

Frukt på burk?


Frukt på burk. Vad är det för fasoner egentligen? Börjar man jag tänka på vad det innebär, egentligen, så exploderar 6 hjärnceller per sekund. På inte så riktigt.

Du hälsar på hos tant Agda, hon bjuder på frukt. Då tar du frukten, går ut i köket och TOTALförstör hennes kök genom att skala, dela och av-skinna (nytt ord, var så god!) hälla socker på frukten för att sedan skapa metall, göra en burk, stoppa ner den misshandlade frukten, försluta, sätt på etikett och ... sedan öppna burken för att njuta (verkligen?) av frukten, nu med socker och (viss) metallsmak. Mmmm. Tack, tant Agda! 

Men, det är ju så lätt och enkelt - samt en klassiker på tårtor!   

Förlåt, jorden!

Och allt detta för att jag letade efter en bild till dagens TisdagsTema som är Fullt!






20 kommentarer:

  1. I högsta grad tänkvärt! Gillar inte frukt på burk men en och annan gång blir det krossad ananas och det är ju samma procedur bakom!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Ja du det där är ju helt sjukt, och det stannar inte vid frukten... det är ju massor av grönsaker i konserver också. Bra att du uppmärksammar.

    SvaraRadera
  3. Nu har det ju tyvärr alltid varit så - fruktkonserver har ju funnits i urminnestider. Kan dock lugnt påstår att jag absolut inte bidrar till miljöförstöringen här. Konserverade, söta frukter med äcklig sirapsås är yuck!

    SvaraRadera
  4. Underbar tolkning! Det gäller att tänka till!

    SvaraRadera
  5. Måste vara galen men jag gillar dom :-)

    SvaraRadera
  6. Frukt på burk är ingen höjdare! Jag vann en burk för tre år sen, hittade den i skåpet när jag renoverade köket och upptäckte att den var 1 ! år för gammal och fick kasta den.......ännu mer förlåt jorden!

    SvaraRadera
  7. Frukt på burk ?? Ja, det skulle vara konserverad ananas då som är ett måste i Red Currry Chicken.

    SvaraRadera
  8. Ja vad gör man inte för bloggen :) Nej frukt på burk är inte ens gott och absolut inte bra för Moder Jord!

    SvaraRadera
  9. För min del är det ananas in it´s own juice som gäller annars blir det färska och nu efter skrällen på orten med magsjuka efter frysta hallan blir det inte några frysta heller. Färskt efter säsong är nog inte så dumt. Så gjorde vi på 50 talet minns jag och så får det bli här med med ett undantal ibland. Finurligt och annorlunda bidrag.

    SvaraRadera
  10. Mandarin på burk, visst, gammal tårtklassiker - men nog säljs det väl mycket mindre frukt på burk nu för tiden??? när fruktdisken är FULL med härliga färska och ibland exotiska frukter!

    SvaraRadera
  11. Fullt av burkar på din bild, men frukt, det var längesen jag åt frukt på burk. Finns det några vitaminer kvar där tro?

    SvaraRadera
  12. Det är galet.. men jag gör nog som många andra köper det ngn gång till bakning som sagt, men det blir absolut mindre och mindre..
    Det var väldigt länge sen sist och det är väl ett bra tecken;)
    Kram

    SvaraRadera
  13. Ingen höjdare, men jag tycker nog att dom små påsarna med fruktpure som alla barn går omkring med är värre;)

    SvaraRadera
  14. Helt galet lätt att ta till sig, men här hemma sker det sällan.

    SvaraRadera
  15. Förr i tiden var konserverad frukt och grönsaker räddningen på vintern. Äntligen kunde man "spara" lite av skörden. Idag hämtar vi frukt från alla världens hörn och äter en hel del nästan året runt. Det är inte heller så miljövänligt direkt.
    Allt har sina för- och nackdelar.
    Klurigt tänkt till temat igen och nånting att fundera över. Riktigt bra!

    SvaraRadera
  16. Jo men de där hade man ju på tårtorna förr. Mycket har förändrats de sista 20 åren, så även tårtinnehållet om man nu ens äter tårtor längre :) tårtor o kakor verkar lite utdöende varjefall hos oss. Här finns aldrig kakor längre, förr hade jag alltid i hemma, men idag äter folk inte sånt längre, inte jag heller, men om jag möjligen är ute på kondis. Tårta ja de finns ju fortfarande på barnkalasen.
    Vad jag minns av de där burkarna var de rätt goda, men nyttiga vet jag inte om de var/är.
    Ett väldigt bra temainlägg
    Kramiz

    SvaraRadera
  17. Enkelt att ta till ibland. Men vem är perfekt tro?
    /kiki

    SvaraRadera
  18. Vi har tre burkar med Ananas i skafferiet...alltså....nä...inte min grej....på burk?
    Men visst...har ju jordgubbar i frysen, inte så mycket bättre det...förmodligen importerade från annat land också...men vi använder det ändå.

    Enkelt och bekvämt...men nyttigt? Tvivlar på det.

    Ha de bäst

    SvaraRadera