torsdag 7 maj 2015

The Testament of Mary av Colm Tóibín


Originaltitel: The Testament of Mary
Författare: Colm Tóibín
Utgiven: 2012
Förlag: Penguin
ISBN: 9780241962978
Genre: Modern & samtida skönlitteratur

Innan jag börjar; den här boken är 41 kronor billigare hos Book Depository än Adlibris. Ändå ligget den förstnämnda i England och den andra i Sverige? Båda levererar fraktfritt (Adlibris om du väljer det – Book Dep, alltid). Billigt vinner. Men konstigt är det!

På baksidan om boken kan man läsa: This is Mary. A mother whose son was taken from her and lost to the world. A woman who lives now in exile, watched by those who seek to preserve the sanity of her son’s memory. But Mary’s recollections of his difficult life and tragic death are truth that few who knew her son now recognize. As the myth grow around her like walls, so Mary clings to the truth, revealing, in a time of turmoil and profound change, her own fragile humanity.
Den här boken är en medmänsklig ögonöppnare. Här har vi en av världens mest kända kvinnor, alla kategorier – vare sig man kallar sig troende, religiös, ateist … eller vad som helst – och hon berättar om händelserna kring en av världens mest berömda söner, vanligtvis kallad Guds son – men (vilket ofta glöms bort) även hennes son, Jesus.

“I remember everything, memory fill my body as much as blood and bones.”

“If water can be changed into wine and the dead can be brought back, then I want time pushed back.”

“In the meantime, when I wake in the night, I want more. I want what happened not to have happened, to have taken another course.”

Det hon berättar stämmer till del med det man tror att man vet – men tillräckligt annorlunda för att medvetandegöra, återigen, tanken att vi aldrig vet allt om en person – eller händelse för den delen. Något vi glömmer – om och om och om igen.

Jag har så många markeringar i den här boken. Den måste helt enkelt läsas om. Snart.

Ja, visst ja. Skrev jag att jag tycker om den? Nehej – ni förstod det ändå, ja.



Den finns att köpa, på svenska, inbunden, HÄRHÄR och HÄR - HÄRHÄR och HÄR finns den engelska pocket-versionen som jag läste. Böckerna finns säkerligen även på andra ställen - Man kan säkert låna den på biblioteken också.







6 kommentarer:

  1. Visst är det konstigt att böcker (inte bara böcker utan andra saker också) är billigare att beställa från England än att köpa här. Å då är ju tvo m frakten inkluderad! Märkligt.

    SvaraRadera
  2. Spännande...en boktitel jag inte har hört talas om, men den låter som en bok värd att läsa. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  3. En bok att läsa om ..då är den verkligen bra….
    och böcker som ger tankeställare är bra !!
    Tack för tipset !!
    Kram Sanna

    SvaraRadera
  4. Denna bok skulle jag allt vilja ha men min bokhög är så stor nu så ...
    Läser du på engelska ... wow vad duktigt du är :-)
    Det är inte längre fraktfritt hos Adlibris .... skickar du efter 3 böcker och summan blir över 99:- så är det fraktfritt.
    /kram

    Ps Fin sädesärla på taket här under i nästa inlägg
    Ds Din blåa kopp plus orden var så fina i måndags (tror jag det var) men det gick inte att kommentera det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner till det där med stora bokhögar :) Men ännu har jag inte haft vett att låta det hindra mig för att göra dem större ... eller fler ;) En dag kanske klokheten når även mig!
      Där ser man - jag beställer alltså alldeles för många böcker varje gång ;) Har alltid fått fraktfritt och inte reflekterat mer över det!
      Hmmm ... blir fundersam över det du skriver om att det inte går att kommentera - någon mer har sagt detta ... men fler har ju kommenterat, så jag får det inte att gå ihop i mitt huvud. Jag får forska lite!

      Radera
  5. Så ska det vara ... att läsa svaren direkt på samma blogg. Nu har jag gjort som dig och svarat på detta två gånger. Du hade länkar om tacksamhet i det inlägget jag menade. Länkar för att skriva vidare på sin egen blogg om man ville skriva om tacksamhet. Brukar själv skriva om det ibland så det fick vara den gången. Hittade inget vanligt ställe för att kommentera denna gång. / kram

    SvaraRadera