fredag 8 juni 2018

Poddar


Lyssnar ni på poddar (podcast)? Det gör jag. Det finns en hel massa bra poddar  ... och väldigt många dåliga ;) det är inte lätt att sålla, så man får, helt enkelt, prova sig fram.

Vad är "poddar"?

En podcast (poddsändning, podradio eller pod) är ett enkelt sätt att prenumerera på ljud- eller videofiler via nätet. Via ett program eller en app, väljer du vad du vill lyssna på, sen får du nya avsnitt löpande.

När jag lyssnar använder jag  mig av acast-appen. Där finns det mesta, om än inte allt - det finns det nog inte på någon pod-spelare. Många av Sveriges Radios program kan man lyssna på som poddar - HÄR kan du se vilka program de har tillgängliga för det.

De här lyssnar jag, bland annat, på just nu:

En underbar pod
Behåll Hatten På 
Språket i P1 


Lyssnar du också på poddar så tipsa mig gärna!











4 kommentarer:

  1. Till min Android-telefon har jag laddat ned Podbean för att lyssna på poddar. Har ingen större erfarenhet men den funkar ganska bra. Har lite synpunkter på vissa saker men det har jag om det mesta! :)
    Språket lyssnar jag ju också på men jag ligger lite efter samt att jag ju försöker lyssna bakåt i tiden också.
    Sedan har jag några för att snappa upp mer spanska men de bombarderar mig så jag blir lite trött på't.

    SvaraRadera
  2. Jag lyssnar ibland men Språket gillar jag och sen fick jag igår tips om "Bergmanpodden" finns på Sveriges Radio och jag har idag börjat lyssna på den. Eftersom jag är intresserad av resor lyssnar jag också ibland på "Reslustpodden" och "Att resa-podden".
    Tack för dina tips.

    SvaraRadera
  3. Mitt gamla företag är duktigt på att producera poddar. Själv har jag aldrig lyssnat på en pod måste jag medge. Men så lyssnar jag inte på ljudböcker heller.
    Lyssnar faktiskt inte ens på musik via mobilen. Ibland känner jag mig som en dinosaurie...

    SvaraRadera
  4. Jag lyssnar på Dokumentär, finns på olika Sverige Radio kanaler, mycket bra.
    Bäst är nog dock Snedtänkt, också någon av ovan kanaler.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera