tisdag 12 juni 2018

Ljudböcker


Det pågår ju en liten, men evig, diskussionen om man faktiskt läst en bok om man lyssnat på den - en i min åsikt rätt fjantig diskussion. Vi kan väl säga läst om vi vill. Huvudsaken är ju att berättelsen kommit till oss - och HUR spelar väl inte så speciellt stor roll. Själv hade jag inte haft tid att läsa tillnärmelsevis lika många böcker om jag inte haft tillgång till ljudböcker när jag reser. När jag lyssnar på ljudböcker så gör jag det via Storytel (är inte sponsrad).

Det finns ju fler ljudbokstjänster än just Storytel - men när man läser jämförelser om olika tjänsterna och hur de betygssatts så handlar det om pris och typ av abonnemang men sällan om utbudet. Tråkigt - för det är väl ändå väldigt viktigt? Eller är det bara jag som tycker det?
Då jag helst läser böcker på engelska om det är originalspråket så vill jag, såklart, att det ska finnas i utbudet. När det gäller genrer så är Fantasy (gärna High/Epic) och Science Fiction (gärna space opera) i huvudsak min grej - men med lite mysdeckare och en och annan feelgood slängt in emellanåt - och då har Storytel något för alla mina humör.

Vad lyssnar jag på? De tre senaste:

Shattered Sea-serien av Joe Abercrombie
Only Human, sista delen i The Themis files-serien av Sylvain Neuvel
Eve of Man av Tom & Giovanna Fletscher (del 1 en serie på minst två böcker)

Just nu lyssnar jag på Warbreaker av Brandon Sanderson och jag lär inte få slut på böcker jag vill lyssna på under den här livstiden!

Lyssnar ni på böcker? Vad lyssnar ni på då? Boktips är alltid välkomna!






Bild lånad HÄRIFRÅN






4 kommentarer:

  1. Jag lyssnar ju inte på böcker, det känns inte som att jag har tillfälle att göra det. Kör bil så korta sträckor, promenerar jag lyssnar jag på Språket (har några år att ta igen) och är jag i trädgården så är det en mental terapistund så då vill jag inte alltid ha något som stör.

    Att utbudet ändå är så stort! Jag har i och för sig sett det på Stockholms bibliotek att det finns titlar som ljudböcker men inte som e-bok och det tycker jag ju är märkligt. Men så klart suveränt att det finns för de som inte kan - eller vill - läsa.

    Du som tydligen lyssnar mycket, har du läst samma bok som du också lyssnat på? Kände du att det var "samma" bok?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att det finns fler ljudböcker än e-böcker har jag inte tänkt på. Det verkar underligt ... men kan det bero på att efterfrågan efter e-böcker inte tagit fart ordentligt egentligen? De är ju fortfarande oproportionerligt dyra?
      Har läst fysiska böcker som jag också lyssnat på ... men de är inte många, så jag kan nog inte uttrycka mig om det ... kanske. Så här kan jag säga: om en bra bok jag läst i pappersformat (eller e-bok) inte har en bra uppläsare i ljudboksversion så kommer den inte vara lika bra som ljudbok. Jag har lagt ner lyssningsförsök pga att jag inte klarat av att lyssna på uppläsaren av en eller annan anledning. Men, så kan en annan uppläsare vara så bra att jag söker efter fler böcker den läst in - och på så sätt upptäcka böcker jag aldrig skulle ha hört talas om annars :)

      Radera
  2. Igår var det poddar. Idag är det ljudböcker. Å än en gång är jag inte med;-) Har aldrig lyssnat på en ljudbok, medan min man gör det dagligen, men han är ju dyslektiker så han har lyssnat på böcker sedan de "uppfanns".

    Läste Emmas kommentar och håller med henne att det är märkligt att det finns fler ljudböcker än e-böcker. I "min" bransch - byggbranschen alltså - har e-böcker gått framåt otroligt de senaste fem åren. Men inte en enda av våra fackböcker konverterade till Ljudböcker. Ja, det är ju betydligt dyrare att skapa ljud- än e-böcker såklart.

    SvaraRadera
  3. Så när man läst högt för sitt barn har barnet alltså inte läst boken. Suck. Varför lägga prestige i något så knasigt? Den som läst flest böcker när hen dör vinner, eller?
    Jag kan lyssna på ljudböcker i bilen, men gärna någon som jag kan somna till utan att förlora för mycket av berättelsen ;-)

    SvaraRadera