måndag 21 november 2011

Jesus och Poolia


Eftersom jag inte är den största tv-fantasten som finns (långt ifrån) så hade jag inte sett Poolias reklam med Jesus och Judas. Igår såg jag den för första gången. Jag har t.o.m. missat snacket, diskussionerna, kring den. Nu vet jag att de finns/fanns, men endast för att jag sökte på reaktioner på nätet.

Själv gapskrattade jag. Den ÄR ju bra!



Men sen tänkte jag att så var det ju inte … så det är ju en miss-visande reklam… och sedan tänkte jag att jag undrar varför det är ok att göra reklam och driva lite med kristendomen men inte andra religioner (om jag inte missat fler reklaminslag förstås – och det är ju högs sannolikt)?

Jag hitta en blogg som skrivit just det här reklaminslaget på ett bra sätt: Reklamtro.

Någonstans i mitt inre finns en liten (ytterst liten) förskräckt del av mig som ojar sig och skäms över att jag skrattade. Men mest är jag glad att kristendomen blir diskuterad, vädrad och pratad om.



Ett gott skratt förlänger livet så nu kan jag vara kristen lite längre!



1 kommentar:

  1. Ja du det har jag ofta undrat - varför det är ok att göra sig lustig över det som vi kristna håller heligt - men inte med andra religioners heliga.
    Kan det möjligen vara så att vi har en generösare syn - så vi kan bjuda på det.
    Och du - din avslutande kommentar är underbar!

    Kram!

    SvaraRadera