torsdag 3 november 2011

Julbok med klokheter och annat mys!



”Allvaret kommer lastat med tusen myter. Att det är motsatsen till humor. Att det är pretentiöst, svårbegripligt och trist som en påse müsli. Inget av det där är sant. Allvaret kräver inga akademiska poäng, eller att du slutar skämta. Men det kräver att du vågar säga som det är.
Då talar vi inte om att upplysa kollegan om hennes dåliga andedräkt. Vi talar om att rannsaka livets villkor. För många är detta bara ovant. Man vill men ingen har lärt en hur man gör, så det där existentiella får andra syssla med. De som kan, präster, terapeuter och så.

Trots att man inte tror på Gud känns det skönt att gå på julbönen. Någon formulerar sig om det viktiga i livet å mina vägnar. För andra är allvaret skrämmande. Med all rätt. För livets villkor är följande: Du är född hjälplös. Du är beroende av andra. Du ska dö.
Men sluta! Sätt på en cd med vågskvalp i stället!
Det går dessvärre inte. Visst, man kan finna ro på tusen sätt. Tröst för stunden. Men den som vill uppleva att livet är på riktigt kommer inte förbi existensens brutalfakta. Insikten om min dödlighet ger min tid värde. Insikten om min hjälplöshet öppnar mig mot andra. Insikten om mitt beroende befriar mig från mitt ego.

Det är inte bergsklättraren som upplever starkast livskänsla. Det gör den som på allvar förstår sin plats i världen, den som bosätter sig i medvetenheten om att hon är en liten del i den stora berättelsen om människan. Det är inte att krympa, det är att känna hur stillheten brer ut sig.”


Så här skriver Kristina Lindh i ”Tiden och jag” (läs hela HÄR). Ett kåseri ur nya Julboken från Verbum förlag (HÄR kan du läsa fler smakprov). Fylld med klokhet, inspiration, roligheter och pyssel.



En del församlingar (svenska kyrkan) ger den som gåva i olika sammanhang, en del kanske har den i sina bokbord. Finns den inte så fråga efter den! Varmt rekommenderad!  Annars kan man köpa den HÄR!

Jag har i alla fall fastnat i en julbok redan i november... och trivs!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar