torsdag 8 maj 2014

Visst är det underligt ...



"Det är konstigt hur minnen kan ligga vilande i en människas sinne i så många år, men väckas och kännas nya och fräscha, bara genom något du har sett, eller hört, eller genom att få syn på ett gammal bekant ansikte."


“It's strange indeed how memories can lie dormant in a man's mind for so many years. Yet those memories can be awakened and brought forth fresh and new, just by something you've seen, or something you've heard, or the sight of an old familiar face.” 

- Wilson Rawls, Where the Red Fern Grows








7 kommentarer:

  1. Det stämmer. Det snackade vi faktiskt under vår eftermiddagsfika idag.

    SvaraRadera
  2. För att inte tala om doftminnet. Det går nästan inte att sätta ord på dofter, men vilka känslor man kan återuppleva bara genom att känna igen en doft.

    SvaraRadera
  3. Stämmer så bra! Och precis som Charlotta tänkte jag direkt på doften. När jag gjorde min sommelierutbildning skulle vi lära oss beskriva ett vin utan att nämna hur vi upplevde doft o smak. Alltså bara ren fakta, hur fylligt, hur sött/torrt, hur strävt/mjukt etc. Just för om jag säger till dig att det här vinet doftar blåbär. Då har jag vissa minnen förknippade med blåbär o tänker på dem. Medan dina minnen är helt annorlunda och du tänker på dem när du hör talas om en doft. Fascinerande tycker jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det du skriver om doft och smakminnen som vi har olika associationer till så tänker jag på mitt "favoritprobelm" - språket .. hur vi associerar olika till ord och aldrig riktigt kan veta hur den andra tar till sig vad vi försöker förmedla ... Fascinerande :)

      Radera
  4. Verkligen! Ibland kan man verkligen bli överraskad av sig själv. Rätt häftigt!

    SvaraRadera
  5. O ja, vi glömmer aldrig vissa dofter, vissa ord eller annat som associerar till det vi varit med om. På gott och ont.

    SvaraRadera