lördag 14 februari 2015

Efter Alaska av John Green


Originaltitel: Looking for Alaska
Svensk titel:
 Efter Alaska
Författare: John Green
Utgiven:
 2011-03 (den svenska kommer ut 2015-06)
Förlag: Harper Collins UK (Sv.: Bonnier Carlsen)
ISBN:
 "min" engelska pocket: 9780007424832 
ISBN: Den kommande svenska: 9789163883729
Genre: Adlibris anser att den engelska versionen är är Skönlitteratur, men att den svenska versionen kommer att vara Lättläst från ca 14 år/ Unga vuxna


BEFORE.
Miles Halter's whole life has been one big non-event until he starts at anything-but-boring Culver Creek Boarding School and meets Alaska Young. Gorgeous, clever, funny, sexy, screwed up and utterly fascinating she pulls Miles into her world, launches him into a new life, and steals his heart. But when tragedy strikes, and Miles comes face-to-face with death he discovers the value of living and loving unconditionally.
AFTER:
Nothing will ever be the same. Poignant, funny, heartbreaking and compelling, this novel will stay with you forever.

Texten på baksidan av den kommande svenska upplagan får ni gå in på nätbokhandlarnas (länkar längre ner) sida och läsa själva - för, som vanligt, retar den gallfeber på mig. Hellre korta blurbar än det där *suckar*

Berömda människors sista ord spelar en stor roll i den här boken ...  Men det är livet, överlevnad och livets alla stora frågor som ges precis så mycket plats i boken som de tar i allas våra liv - mycket. 

John Green tar livets stora frågor på allvar och låter dem leva i böcker för unga vuxna. Det gör dem absolut inte mindre viktiga för vuxna som funderar över livet. 
Mognad handlar oftast inte om ålder - så ... kanske är det bara en omogen vuxen som skulle se det som nederlag att hitta livsfilosofiska svar i en bok klassificerad som en bok för unga vuxna - eller barnböcker (ex. Lille Prinsen m.fl.). Jag tror att de stora livsfrågorna och funderingarna kring dem behöver ett enkelt språk - därför gör barn- och YA-genrerna det så bra. 
Det vi vuxna gör är, oftast, att krångla till det för att, möjligen, ge oss anledningar att inte behöva förstå ... vi gör frågorna (och svaren) så stora att vi inte behöver ta i dem... trotts att det kanske är så "enkelt" som att vi får leva med frågor och bara ana svaren. Kanske är det så att den, så kallade, vuxenvärlden är sämre på att klara av mystik ... eller att livet ibland gör ont.

Looking for Alaska firar tio år i år och kommer i sommar ut på svenska - då med titeln Efter Alaska. I Wikipedia hittar man svensk information om boken under den mer naturliga översättningen av titeln; Var är Alaska.


Tyckte ni om The Fault in our stars (Förr eller senare exploderar jag) jag så kommer ni absolut inte bli besvikna med den här boken ... i  alla fall inte på den engelska versionen ;)



Internet är full av citat från boken och den har verkligen redan blivit en YA-klassiker. Av god anledning!


Den kommer att finnas att köpa, på svenska, HÄRHÄR och HÄR i juni i år - HÄRHÄR och HÄR finns den engelska pocket-versionen som jag läste
Man kommer säkert kunna låna den på biblioteken också.


 Man kan säkert låna den på biblioteken också.



3 kommentarer:

  1. Nu har jag lärt mig en sak igen: YA klassiker. Fick googla och lärde mig att det står för Young Adult. Ja tänk...

    SvaraRadera
  2. Gillade The Fault in our stars så som vanligt litar jag på dig till 100.
    Som vuxen inser man att vissa frågor är så stora, komplexa och laddade med egna erfarenheter att det är svårare att förhålla oss till dom naket, därför behöver vi kanske krångla till det. (...eller nåt) :-)
    /Kiki

    SvaraRadera
  3. Det här är min favorit av Greens böcker, kanske för att det var den första jag läste av honom :)

    SvaraRadera