lördag 21 februari 2015

The Humans av Matt Haig

Originaltitel: The Humans
Författare: Matt Haig
Utgiven: 2014-03
Förlag: Canongate Books Ltd
ISBN: 9780857868787
Genre: Modern & samtida skönlitteratur

After an 'incident' one wet Friday night where Professor Andrew Martin is found walking naked through the streets of Cambridge, he is not feeling quite himself. Food sickens him. Clothes confound him. He feels lost amongst a crazy alien species and hates everyone on the planet. Everyone, that is, except Newton, and he's a dog.

Efter ett tips på en annan blogg blev jag bokprenumerant hos The English Bookshop. Det var i februari och jag förstod att jag skulle få februari- och mars-boken – man penumererar kvartalsvis. Men Jan (som svarade på min anmälan till prenumeration och som jag inte känner, men är en fantastisk person) ändrade hela den tanken för att hen tyckte att jag borde få januariboken också! Tack! Det var The Humans av Matt Haig. En av de absolut bästa böcker jag läst – ever!

Jag har aldrig läst en sådan hyllning till människan, - den krångliga, ologiska, självbedragande, dödliga, älskande, ifrågasättande, empatiska människan. En fantastisk blick på människan ur en vinkling som är både oväntad och självklar.

Boken är full av iakttagelser och funderingar som kommer att bli klassiska citat – ge den bara tid! Än har den inte kommit ut på svenska – men jag hoppas verkligen att något svenskt förlag inser vilken fantastisk bok det här är och tar den till sitt hjärta för att ge ut den här.

Det är länge sedan jag kände att jag ville läsa om en bok. Väldigt länge sedan. Den här har jag redan börjat läsa om – och det var bara igår jag läste ut den första gången! 




“In every life there is a moment. A crisis. One that says: what I believe is wrong. It happens to everyone, the only difference is how that knowledge changes them. In most cases, it is simply a case of burying that knowledge and pretending it isn’t there. That is how humans grow old. That is ultimately what creases their faces and curves their backs and shrinks their mouths and ambitions. The weight of that denial. The stress of it. This is not unique to humans. The single biggest act of bravery or madness anyone can do is the act of change.”


“And I knew the point of love right then. The point of love was to help you survive. The point was also to forget meaning. To stop looking and start living. The meaning was to hold the hand of someone you cared about and to live inside the present. Past and future were myths. The past was just the present that had died and the future would never exist anyway, because by the time we got to it the future would have turned into the present. The present was all there was.”

“To experience beauty on Earth, you needed to experience pain and to know mortality. That is why so much that is beautiful on this planet has to do with time passing and the Earth turning. Which might also explain why to look at such natural beauty was to also feel sadness and a craving for a life unlived.”



Du kan köpa den här, här eller här på Engelska. Böckerna finns säkerligen på en massa andra ställen som The English Bookshop förstås!


Man kan säkert låna den på biblioteken också.




6 kommentarer:

  1. Kul att du verkar ha hittat en bok som du verkligen gillar. The English Bookshop finns ju här i stan. Har inte varit där på år och dag. Kanske dags att kolla läget där igen.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Verkligen inte svårt för mej att få tag på engelsk litteratur! Knepigare med walesisk, ha, ha!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  3. Lycka att träffa på en sådan bok. Dessvärre har jag blivit oerhört kräsen med åren. Blir inte träffad som i ungdomen längre. Jag måste skärpa mig.

    SvaraRadera
  4. Trots att det bara var sju år sen jag tog min fil.kand. i engelska orkar jag inte läsa engelska böcker. Det är väl åldern...
    Så vi får hoppas att den kommer på svenska så småningom.
    Lat kram från Ingrid

    SvaraRadera
  5. Den låter mycket bra, härliga citat!

    SvaraRadera
  6. Underbart att du inte håller igen din entusiasm, det smittar. Jag läser citaten och gillar det jag läser.
    English Bookshop nästa.
    /Kiki

    SvaraRadera