tisdag 15 mars 2016

Perspektiv


En bild från ESO - European Southern Observatory

ATLASGAL-kartläggningen av Vintergatan är klar

ATLASGAL? APEX Telescope Large Area Survey of the Galaxy

APEX? Atacama Pathfinder EXperiment


Så här ser Vintergatan ut från södra halvklotet. Klicka HÄR (eller på bilden ovan) för att se bilden bättre - här kan ni zooma och vandra er fram  - HUR coolt som helst. Bara gör det :) Läs mer om detta HÄR - på svenska!

Eller så tittar ni på den här videon:





Vetenskapen uppskattar att det finns mellan 100 och 400 MILJARDER stjärnor i vår galax, Vintergatan. Tänk då att vår galax är en av hundratals MILJARDER galaxer i det synliga universum. 


Man då kan fundera över vårt lilla land, på denna lilla planet, som cirkulerar en av miljarder stjärnor i en av miljarder galaxer (som vi vet om) ... och så kan man göra två saker - minst:
Man kan fundera på hur vi ens finns till, och hur häftigt det är ... och så kan man tänka att personer som irriterar oss är rätt små ... egentligen.







10 kommentarer:

  1. Inför åsynen av detta underbara naturfenomen är det nog bara du som tänker på människor som irriterar;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njaaa... inför åsynen av detta gjorde jag inte det ... men när jag blev irriterad tänkte jag på perspektivet :) Skillnad ändå!

      Radera
    2. Och när jag blev irriterad så var det på Trump - Vem blir inte irriterad då?

      Radera
  2. Svar
    1. Och nu kollade jag videon, svårt att greppa! Det tar 8 minuter för att kunna se hela bilden i en okej takt, det säger lite om storheten ö h t. Tack för att du visade!

      Radera
    2. Visst är det häftigt :) Ändå tror jag inte att det får plats i våra stackars små mänskliga hjärnor hur stort det faktiskt är ... det här universum, som ingen människa sett slutet på :)

      Radera
  3. Jag brukar röra till det i mina ungars huvuden (mer när de var mindre, nu är de tonåringar och lyssnar inte på mig längre) genom att säga att vi kanske bara är en liten neutron som snurrar runt en atomkärna som ingår i en yttepytte liten del av en varelse som egentligen är det vårt universom är...

    SvaraRadera
  4. Det är svindlande, blir ödmjuk...

    SvaraRadera
  5. Ja, tänk vad små vi verkligen är, men ändå så betydelsefulla för de som älskar oss.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera