måndag 12 november 2018

Vår egen bekvämlighet framför allt? Bestämmer vi det ens själva?


Det är inget nytt - att människan är en bekväm varelse. All uppfinningar tyder på det. Det och vår tävlingsinriktning. Vi älskar att vinna. Men ändå ... mest av allt vill vi vara bekväma. "Unna oss".

Någon stans tror människan att hon måste ge upp ALLT som är bra för henne själv (bra som i bekvämt) för att rädda jorden - och visst måste vi ändra på mycket, helt klart ... men inte allt. När nu alternativet är att inte ha en jord för kommande generationer så är det ju svårt att se något alternativ, trots allt.

Så vad gör vi då? Främst inbillar vi oss, som individer, att det lilla vi kan göra inte skulle göra någon skillnad. Fastän vi vet att om alla bara gjorde sitt bästa så är det svårt att stoppa över 7,5 miljarder människor.

Jo, nog är det så att inte alla förstår allvaret - avsett om det är för att de faktiskt inte förstår eller för att de inte vill förstå - men vi kan inte skylla på dem, vi som inser allvaret.

Allt detta vet ni och undrar "var vill hon komma"?

JO, till ett exempel på hur vi inte tillåts tänka själva. Vi curlas. Av de som vill tjäna pengar.

Den stora matjätten Iceland Foods i Storbritannien har bestämt sig för att HELT eliminera palmolja i sitt utbud. Suveränt bra. Det tycker de också. De tänkte också att "kan vi så kan fler" och "för att vi gjort det, vill vi berätta om det" - så, som julreklam ville de använda en film gjord av Greenpeace. Sagt och gjort. En julreklam som är rakt på sak och inte bara gullig. Den gör människor obekväma. Ajajbaja! Så  den får inte visas i TV. Det har Storbritanniens instans (ASA & CAP) för kontroll över reklam bestämt och de tycker inte att reklamen följer "the political rules of the BCAP code"

När en del får sin bekvämlighet hotad blir de arga. Kasinoreklam och annan reklam för mängder med saker vi inte behöver (socker, plast, alkohol  ....) - det mår inte människan dåligt över - men ett påstående/agerande för att rädda jorden? Tydligen "a big nono".

Om en firma så stor som Iceland själva hade valt bort reklamen för att den faktiskt inte sålde varor för dem så kunde det ju förklaras ( som så mycket annat) med att den årliga ekonomiska vinsten bestämde det - men det är ju de som vill ha den.

Läste, bland annat, DEN HÄR artikeln inför det här inlägget - och, bland kommentarerna, finns även kommentaren att (inte ordagrant översatt) "Iceland Foods hade ändå inte så mycket palmolja i sitt sortiment, så det var ju inte så svårt för dem - så varför ska de tro att de är bättre än alla andra". En typiskt kommentar av någon som inte orkar bli obekväm.

Det är också något människan håller på med: berätta för guds skull inte om du gör något bra. Det är fult att skryta! Att vara stolt över att göra något bra är inte skryt - det är det bara andra människors dåliga samvete som tycker!

Här kommer i alla fall en bra reklamfilm - det är bara i brittisk TV den är förbjuden:





Se den HÄR, hos Greenpeace, med svensk text!




4 kommentarer:

  1. Den är ganska stark den där reklamfilmen. Och tänk vad jobbigt det blir för alla föräldrar att försöka förklara den för sina barn, de lär ju se den.

    Jag borde lära mig att kolla mer vad produkter innehåller, är rätt dålig på det.

    SvaraRadera
  2. Du har valt en fin vinkel, allvarsam, ifrågasättande och upplysande som ger eftertankar på ditt inlägg i dag Eva.
    Bekvämlighetens paradis har sitt pris ...

    SvaraRadera
  3. Reklamfilmen är ändå lite gulligull om du frågar mig. Därför förstår jag faktiskt inte riktigt varför den är bannlyst som julreklamfilm. Okej, ett stort företag som Iceland Foods gör ju ingenting som bidrar till att omsättningen minskar precis. Det skulle ju ingen koncern göra. Å nu får dom ju uppmärksamhet som de kanske inte hade fått i lika stor utsträckning (alla protester mot bannlysningen) som de får nu. Kanske ändå en liten win-win situation för att inte använda palmolja - bland annat.

    PS. Borde kanske också kolla lite mera vad allt innehåller... DS.

    SvaraRadera
  4. Vet du, precis denna film visade sonen mig på hotellrummet på kvällen efter att vi träffats. Är det inte otroligt med dessa sammanträffanden? Jag tycker att den är så talande och fascineras över att britter är så envisa med sina skygglappar.

    Är fortfarande så glad över vår träff :-) Har inte kommit till läsandet av novellen med offer-barnet eftersom nätet strulat, men snart är jag nog ikapp med både det ena och det andra. Kram <3

    SvaraRadera