måndag 11 februari 2019

Läst: Nej och Åter Nej av Nina Lykke



Om Nej och Åter Nej av Nina Lykke kan man läsa:
Ingrid och Jan har varit gifta i ett kvarts århundrade. Sönerna är stora nog att räknas som vuxna men uppför sig som hotellgäster. För Ingrid har både familjelivet och läraryrket mist sin glans. Jan, däremot, har blivit befordrad till departementschef och drömmer om sin femton år yngre kollega Hanne. Hanne som i sin tur är i färd med att bli förbisprungen på familjefronten när väninnorna gifter sig och skaffar barn.
Runt dessa tre individer kretsar Nina Lykkes träffsäkra och underhållande roman om medelålders medelklass och dess problem med kärleken, driften och meningen med livet. Nej och åter nej är en satir över privilegierade vuxnas dårskap, varm och svart som en välgörande espresso.
Sidorna är massivt täta med text och allt handlar om vad som pågår i huvudet på bokens tre huvudkaraktärer. Det är gnälligt och elakt.

Jag läste en fjärdedel och skummade igenom resten - och ; ja, jag tyckte inte jag verkade missa mycket, så jag påstår att jag läst den.

Ni hör hur imponerad jag inte är?

Ser fram emot att få höra vad de andra tycker och att få prata om den i bokcirkeln där vi haft den som årets första bok!

En 1:a av 5 möjliga.



Man kan säkert låna den på biblioteken också.




4 kommentarer:

  1. Hahaha! Måste bra skratta lite här. Läste nämligen den här recensionen: https://justnujusthar.com/2018/05/17/nej-och-ater-nej-av-nina-lykke/ . Annette gav boken 4/5, och du ger den 1/5. Tycker det är så himla roligt att man kan recensera böcker på så helt olika sätt.
    Såg boken hos Akademibohandeln idag. Där kunde medlemmar köpa den för 49 kronor. Nu är jag visserligen medlem, men avstod. Inte min genre heller...

    SvaraRadera
  2. Tack för varningen!
    Trevlig alla hjärtans dag!

    SvaraRadera
  3. Gnäll är inte min grej. Måste läsa Annettes recension. Vet att hon gillade en gnällig bok av Elena Ferrante som jag mot min vilja tog mig igenom. Man kan uppleva böcker (och filmer) SÅ olika!
    Ser att du på något fiffigt sätt blivit av med Google+ och övergått till "normalt" bloggutseende, många tycks vara oroliga när nu Google+ läggs ned så jag undrar om det var svårt? Är själv tacksam över att jag aldrig startade ett Google+konto.
    Kram på dig, så här på den hjärtliga dagen!

    SvaraRadera
  4. Håller helt med dig. Jag skummade andra halvan av boken bar för att se hur den slutande. Helt i onödan visade det sig eftersom den slutade helt ointressant också.

    SvaraRadera