måndag 29 juni 2020

"Wumben? Wimpund? Woomud? " ffs!


Jag vill rekommendera en väldigt bra och informativ förklaring på Youtube för dig som funderar på om J.K. Rowling verkligen sa något dåligt när hon skrev den här tweeten där hon driver med att någon förklarat en bild där det in formeras om människor som menstruerar:


Tydligen är det bara kvinnor som menstruerar - enligt Rowling. Hon blev då ifrågasatt av omvärlden som undrade om hon är anti-trans. Om hon ens förstod att hon uttalat sig exkluderande. Hon följde då upp med DEN HÄR ESSÄN

Oavsett vad man tror att man vet borde man verkligen ta reda på hur det faktiskt är att trans innan man uttrycker sig som om man har fakta. Speciellt när man har en så världsomfattande plattform som författaren till Potter-världen har.

Här Jamie och Shabaa. De går igenom Rowlings essä och backar sina frågor/svar/påståenden med fakta - vilka de också redovisar i DEN HÄR LISTAN.



Jag vet att det är svårt att ta in en massa information. Jag vet också att vi alla tycker oss ha rätten att tycka en massa. Men vi kan inte uttrycka oss hur som helst om andra människors liv.

Hur var det nu? "Gå en mil i en annans skor"?






2 kommentarer:

  1. Tyst min mun får du socker, är ett uttryck som väl passat att Rowling tänkt på? Med en så gigantisk plattform som hon har borde hon väl funderat många gånger om innan hon gav sig ut på hal is. Att sedan fortsätta trassla in sig med långa utläggningar kan aldrig bli rätt.
    Nu har jag inte läst hennes essä och bara kikat in en bit i videon du delar, men i viss mån påminner det här lite om diskussionen om vilka som får gå på damernas och vilka på herrarnas offentliga toaletter. Fast väldigt mycket djupare. Eller har jag fel?

    Glad att se dig här, glad att se ditt aldrig sinande engagemang. <3

    SvaraRadera
  2. Trevlig att ha dig tillbaka i Blogglandia.
    Tittade lite på videon, men den var lite lång för att se hela, tyvärr.
    Ha det bra!

    SvaraRadera