torsdag 23 mars 2017

Modern Classics à la Penguin #32


Läs om min egen utmaning HÄR!

Joseph Conrad (Teodor Józef Konrad Korzeniowski), 1857 - 1924, föddes i Berditjev, Guvernementet Kiev, Kejsardömet Ryssland (i nuvarande Ukraina) och dog i Kent, England. Conrad var en polsk-brittisk sjöman och författare. Upplevelserna till sjöss ligger till grund för de flesta av Conrads verk.

Conrad har skrivit böcker vars titlarna jag känner igen men jag har inte läst något av honom. Bland titlarna finns Nostromo...: 
Nostromo är en av Joseph Conrads märkligaste romaner, och räknas som ett av den gryende modernismens viktigaste verk. Den utkom 1904, under Conrads mest produktiva fas, då han nyligen lagt både Lord Jim och Mörkrets hjärta bakom sig. Handlingen utspelar sig i den fiktiva latinamerikanska republiken Costaguana där politiskt kaos råder. Señor Gould äger en silverskatt som han inte vill ska falla i revolutionärernas händer och därför lämnar över till sin tjänare Nostromo.Berättelsen om hur skatten förvaltas ger Conrad möjlighet att föra fram sin skepsis inför utvecklingstanken och kasta ljus över ett postkolonialt samhälles sätt att förhandla med global kapitalism.
... och Mörkrets Hjärta, den senare filmatiserad med Marlon Brando och Francis Ford Coppolas som regissör. Filmens namn? Apocalyps Now.






Citatet jag valt av Joseph Conrad är kanske ur context alldeles för sig självt, men en inspirerande uppmaning trots allt:


“Facing it, always facing it, that’s the way to get through. Face it.”









2 kommentarer:

  1. Joseph Conrad har jag aldrig hört talas om. Min man däremot känner till honom mycket väl...

    Citatet gillar jag skarpt! Så sant!

    SvaraRadera
  2. Gillar också citatet och din kommentar hemma hos mig.
    :-)
    /Kiki

    SvaraRadera