onsdag 24 april 2019

Läst: Down Among the Sticks and Bones av Seanan McGuire


Det här är bok två i serien om Wayward Children. Jag skrev om bok ett, Ever Heart a Doorway, HÄR. Den fick en 5:a av 5 möjliga i betyg.

Bok två handlar om två av karaktärerna i första boken, och om vad som hände före bok ett. Vilken berättelse. Författaren är tydlig med att hon beskriver människan i stort, i mångt och mycket - och skruvar i berättelsen vissa drag till max - men visar, tveklöst, på hur de, våra handlingar, påverkar oss, och varandra. 

Om boken kan man läsa:
Twin sisters Jack and Jill were seventeen when they found their way home and were packed off to Eleanor West’s Home for Wayward Children.
This is the story of what happened first…
Jacqueline was her mother’s perfect daughter—polite and quiet, always dressed as a princess. If her mother was sometimes a little strict, it’s because crafting the perfect daughter takes discipline.
Jillian was her father’s perfect daughter—adventurous, thrill-seeking, and a bit of a tom-boy. He really would have preferred a son, but you work with what you've got.
They were five when they learned that grown-ups can’t be trusted.
They were twelve when they walked down the impossible staircase and discovered that the pretense of love can never be enough to prepare you a life filled with magic in a land filled with mad scientists and death and choices.
Som i första boken är berättelsen mörk - men aldrig hjärtlös.

Även den här får en 5:a av 5 möjliga - och jag ser fram emot bok tre och fyra, som redan nu finns ute.


Man kan säkert låna den på biblioteken också.



6 kommentarer:

  1. Bokens titel lät lovande, nästan som en thriller/spänningsroman. Sedan såg jag återigen att det var helt fel genre för min del. Borde har insett det direkt, för du gillar ju inte deckare;-)

    SvaraRadera
  2. Just ja! Den här hade jag ju skrivit upp på listan!

    SvaraRadera
  3. Låter spännande, men vet inte om det är min genre.
    Önskar dej en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Jag törs knappt skriva det, men jag orkade inte igenom del ett. Kanske borde gett den en chans till, inser jag när du skriver detta.

    SvaraRadera
  5. Beundrar dig som orkar läsa på engelska. Skulle jag behöva för att träna men nej det orkar jag inte. Allt som är på engelska på facebook och instagram bara skrollar jag förbi.
    Hoppas du mår bra och att tankarna lugnat ner sig lite. Snart kommer våren på allvar till Sverige. Eller det blir väl sommar direkt. Jag är i Portugal med sonen nu. Vi åkte ju till Zakynthos förra året och ett miljöombyte gjorde väldigt gott så hoppas på det nu också. Och sen är det flytt för honom. Kram

    SvaraRadera
  6. Älskade första boken och ska läsa den här i sommar!

    SvaraRadera