tisdag 23 augusti 2011

Giftiga kläder ...

Min vän Kaela bloggade om detta och jag fick upp ögonen för lite ... bristfällig journalistik?

DN släpper alltså en artikel, "Nytt larm om miljögifter i kläder" som består av 3 meningar ...  Inga länkar, ingen hänvisning, till mer information!


Greenpeace Sveriges hemsida kan man läsa den artikel som DN antagligen baserar sina rader på, en artikel som heter: H&M tvingar dig att ta hand om deras smutstvätt.

Det är ett allvarligt problem som Greenpeace belyst i två rapporter: Dirty Laundry och Dirty Laundry 2

Läs om Giftiga Jeans hos på Naturskyddsföreningens sida
Naturskyddsföreningen har en Grön Guide där kan man läsa om miljögifter i kläder, begripligt och överskådligt.


Jag har inget emot att göra egen" undersökande journalistik", men att DN tycker det är informativt  att släppa en artikel på 3 meningar ... det har jag något emot!

... det kanske dom inte gör ... de kanske vill locka oss till att leta information själva ... och då har de ju lyckats ... men OM de tror de är informativa med tre meningar då...


1 kommentar:

  1. Värre är att journalister läser bloggar, snor innehållet och publicerar det som en artikel under eget namn. vanligen utan källa angiven eller minsta hänvisning till ursprunget.
    Gifter i kläder kommer vi knappast ifrån då de annars skulle ätas upp under transport av div ohyra, mögla, skrynklas ihop eller på annat sätt förstöras. Jag tvättar allt utom ytterplagg som vädras länge och väl ute.

    SvaraRadera