lördag 17 januari 2015

Ödehuset av William Paul Young


Originaltitel: The Shack
Svensk titel: Ödehuset
Författare: William Paul Young
Utgiven: (2008-07-01) svenska utgåvan 2010-04
Förlag: Libris Förlag
ISBN:
 9789173870597
Genre:
 Deckare & kriminalromaner (inom Skönlitteratur) ... tycker adlibris

Som introduktion till den engelska versionen kan man läsa följande på bokens baksida:
Mackenzie Allen Phillips's youngest daughter, Missy, has been abducted during a family vacation, and evidence that she may have been brutally murdered is found in an abandoned shack deep in the Oregon wilderness. Four years later, in this midst of his great sadness, Mack receives a suspicious note, apparently from God, inviting him back to that shack for a weekend. Against his better judgment he arrives at the shack on wintry afternoon and walks back into his darkest nightmare. What he finds there will change his life forever.
Allt man får på baksidan av den svenska boken, eller för all del någonstans över huvud taget, är detta:
Ödehuset är en är en ovanlig roman som kretsar kring livets stora frågor. Boken refuserades först av de stora förlagen för sitt andliga budskap, men så fort den gavs ut spreds den från läsare till läsare och blev en snackis på Internet.
Jag fick reklam om den här boken redan när den kom ut i Sverige. Men, fastän jag jobbar inom kyrka och har en egen tro är jag förunderligt fördomsfull kring all sorts "halleluja-skönhetslitteratur". Den kan vara så pinsamt jobbig- så jag lät bli den.
Så dök den upp på en loppis för den enorma summan av 2 kronor. Svårt att låta bli. Man kan ju alltid ta reda på vad det är ändå, tänkte jag - så sagt och gjort.


Var den pinsam? Lite.
Språket och beskrivningarna blir barnsliga lite då och då. Men i stort får den mig att tänka på vilken fin bild den här författaren försöker förmedla kring något som är så svårt att förklara, och som i så mycket fått ett dåligt rykte (tro = religion = dumheter).


Jag är inte ledsen att jag läste den. Bitar av den kommer leva vidare i mig.
Kommer jag rekommendera den till andra? Nja ... Den fick bara 2 av 5 stjärnor av mig på Goodreads. Mest för det barnsliga stråket ... men kanske också av lite egoistiska skäl; de bitar jag tyckte var bra vill jag inte heller få förlöjligade av någon som kommer tillbaka efter att läst den på min rekommendation och totalt dissat den ... Komplext? Jo. Men så handlar det ju om Gud också.


“So no, I’m not too big on religion...and not very fond of politics or economics either...And why should I be? They are the man-created trinity of terrors that ravages the earth and deceives those I care about. What mental turmoil and anxiety does any human face that is not related to one of those three?”


Den finns att köpa HÄR (HÄR är den engelska häftade versionen), HÄR och HÄR. Man kan säkert låna den på biblioteken också.






1 kommentar:

  1. Jag har precis läst ut Dora Bruder av Patrick Modiano med tårar i ögonen så jag har inte behov av en ny bok just nu. Väntar till i morgon :-).
    Läser aldrig "religiösa" böcker trots att jag är kristen och jobbar i kyrkan. Det finns så mycket annat läsvärt. Fast jag ska nog läsa boken om Levi Petrus så småningom.
    Kram

    SvaraRadera