fredag 31 juli 2015

*sträcker på mig lite nyvaket*


Hej världen. Det blev en bloggpaus. Den var inte planerad - men skön. 

Vi for till östkusten och kollade läget ... och landet låg som det skulle. 




Vi bodde på Kulturhuset Hotell strax utanför Järna. Så lugnt och fridfullt. Vilsamt. Hotellverksamheten är en av antroposofernas verksamheter. På deras hemsida kan man läsa:

TÄNK SJÄLV, HA EMPATI, TA INITIATIV!
Saltå Kvarn, YIP och Vidarkliniken är några verksamheter i Järna. Bakom dem alla står en aktivitet: antroposofin, som uppmanar:
1. Tänk själv! Gå inte vilse bland paragraferna. Förvilla dig inte i mediabruset. Tänk alltid själv.
2. Ha empati! Var inte bara en sändare. Känn in vad din omgivning, dina medmänniskor tänker, känner, vill.
3. Ta initiativ! Ta initiativ i ditt eget liv – ta initiativ för världen!

Från vår ytterdörr såg vi den här vackra byggnaden:


Eller... ja, det är nog färgen som tilltalar mig mest. 



Fler tog det lugnt där:



Det blev lugna dagar med en del bilkörning/åkning under regntunga skyar, faktiskt regn och en och annan solglimt! Vi umgicks med familj, åt gott och fikade en del.

På vägen hem stannade vi och besökte kyrkogården där de flesta av släktens hädangångna ligger. Mängder av blommor prydde minneslunden. Fler än vi tog oss vägarna förbi, kan tänkas.


Nu är vi hemma igen ... det har vi varit ett par dagar - men det har varit skönt att bo i en bubbla en stund. Riktigt skönt. Men, nu är det nog dags att sträcka ut känselspröten igen ... lite försiktigt.

Så, jag har börjat den övningen med att beställa schampo och annat. 
Vi fick, nämligen, Gratis monster på hotellet och de var så bra.

Det vi fick var ju gratis prover - men på holländska (tror jag) är det monster - 
och det var ju desto roligare. 



Nej ... nu är det länge sedan fikat ... kaffedoften saknas ...
... eller borde man fundera på lunch?

Ack ja, dessa semesterbekymmer!







7 kommentarer:

  1. Där vid antroposoferna i Järna var jag för ett litet tag sedan och tog några turfzoner. :)

    SvaraRadera
  2. Vilket otroligt läckert hotell! Absolutely love it liksom den blåa grannbyggnaden:-) Ja, blått är ju färgen som står för lugn och ro och här stämmer det verkligen.

    Å du har ju fortfarande semester så ingen idé att gå upp "mitt i natten" än;-)

    Klart du vill ha ditt eget Monster nu när du gillade doften så mycket! Lycka till:-)


    SvaraRadera
  3. Haha, vad skoj......jag var också där för ett tag sen och turfade. Tror till och med att det var Della som tog zonerna ifrån mej. :)
    Och nog var det en vacker och lugn plats!

    SvaraRadera
  4. Du verkar ha en härlig och omväxlande semester! Kul! Vackert, där du har varit!

    SvaraRadera
  5. Blått hus och gratismonster - kan det bli bättre?

    SvaraRadera
  6. Visst är det fridfullt hos antroposoferna! Min syster låg inlagd på Vidarkliniken i ett år på 90-talet. Och nu får hon behandlingar en gång i veckan där för att minska risken för återfall med bröstcancern.
    Jättefina bilder och vad skönt att komma iväg ett tag!
    Skönt när det inte är så läskiga monster :)

    SvaraRadera
  7. Eftersom jag är en waldorfpedagog så glädjer mig detta inlägg väldans...hoppas du gillade placet.
    /Kiki

    SvaraRadera