fredag 7 december 2018

Ska det verkligen det?


Den här veckan har jag, av någon anledning, inte kunnat låta bli att ta in allt elände som passerat i min närhet via media, folk, forum. Har ni sådana dagar?
Var kommer all ilska och allt hat ifrån? Vad är det som gör att människor tycker att det är ok att ösa hat och ilska över människor de inte ens känner bara för att de är eller ser ut på ett visst sätt? 

Varför kan vi inte bara få vara de vi är? Varför kan vi inte bara möta alla med inställningen att de är bra människor tills de bevisar motsatsen?

WTF, mänskligheten? Ska det vara så här?






7 kommentarer:

  1. Jag sa precis till min man; att idag står det bara om en massa elände på löpsedlarna, någon som huggit ihjäl en person med yxa, en pappa som kände han hade djävulen efter sig och dödade hela sin familj. Vilket mörker vi lever i, det är tungt.
    Önskar dig en ljus andra advent.
    Adventskram från Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Så här tror jag:
    Vissa människor ser andra som dåliga tills de har bevisats annorlunda.
    Motsatsen till dem är de som ser andra som goda tills de bevisats något annat.
    Sedan finns det de som aldrig kommer se något gott hos andra precis som det finns de som aldrig kommer se ont i andra. Trots att alla bevis finns där. Mitt framför dem. Svarta och vita skygglappar som gör dem trångsynta.

    Visst kan händelser i livet påverka så man byter "grupp" men det är nog ganska sällsynt. Tror att det där är en läggning som är väldigt djupt förankrad i hur man är som människa.

    Det löser ingenting, mitt filosoferande. Men jag kommer inte ändra mig, jag kommer alltid förutsätta att folk vill mig gott. Jag förstår inte att folk orkar gå runt och se snett på alla andra. Det blir det ju bara ännu värre av!

    Äntligen fredag!

    SvaraRadera
  3. Nej, jag har inte sådana dagar. Ilska och hat liksom #metoo rörelsen med mera, med mera står mig rakt upp i halsen. Så nej, jag har inte kollat. Men så har jag ju varken FB, Instagram och forum följer jag inte heller. Läser visserligen Aftonbladet och har en blogg, men då har jag uppenbarligen scrollat förbi allt negativt...

    SvaraRadera
  4. Svårt att förstå deras människosyn. Det måste ju innebära att de ser sig själv som perfekta eller??

    SvaraRadera
  5. Dessvärre tror jag att negativa åsikter får luft under vingarna av t ex löpsedlar och skvallertidningar som vill sälja många lösnummer/få många klick. Att gotta sig i andras elände tycks vara något många gillar - att de sedan inte läser hela berättelsen utan bara den ofta falska rubriken gör att de får uppfattningar som inte stämmer med verkligheten.

    Jag minns att jag reagerade på en del av Disneykanalernas barnprogram (när mina barn var yngre) som hade ett språk och ett uppförande som kändes helt fel. I någon serie bodde barn på ett kryssningsfartyg och betedde sig rent oförskämt trots att det var massor av "gäster" runtomkring. Om man matas med "jag får säga vad jag vill till vem som helst" redan som liten lär man fortsätta med det hela livet.

    Nog undrar man hur så många ha kunnat bli så uttryckligt hatiska mot så mycket. Den dag nyheterna och internetet väljer att poängtera positiva saker/nyheter skulle mänskligheten må väldigt mycket bättre.

    Mer kärlek och fler kramar, det är vad vi behöver <3

    SvaraRadera
  6. Skönt att inte behöva se de svenska löpsedlarna mer, känns det som.
    Hänger inte med.
    Lever i min lilla ljuva Walesbubbla nu. Orkar inte ens med Brexit. Vill bara känna julstämningen komma.
    Hoppas du trots att får en fin helg!

    SvaraRadera
  7. Ja det är hela tiden vi blir påmind om allt elände... brukar inte ta åt mig... men det känns ibland som det kommer närmare och närmare... det känns ibland också som man måste vara säker på källor också (jag menar främst på ansiktsboken)
    Däremot sprider jag glädje via min hemsida :)

    SvaraRadera