torsdag 1 augusti 2019

Lysekils Pride



Den 20 juli var jag och min man i parken här i stan -



Vi gjorde reklam för Stolta Föräldrar - en förening i Göteborg som jag är 
medlem i och som jag tänkte att fler ville få veta något om.
Inte så många frågade något men 
MÅNGA kom 
och pärlade hos oss - alla åldrar. 
Vårt reklammaterial gick åt!



Många kom till parken - men en hel del höll sig i periferin av olika anledningar.
I ett samtal med två ungdomar kom vi fram till att det kan vara för att..:
... man inte vill behöva stå för att man förstår att Pride behövs
... man inte alls tycker att det behövs men inte vill behöva stå för DET
... man själv behöver bli stärkt - men inte orkar med att folk anar det
... miljoner andra anledningar som folk tror betyder något



Kunskap behövs. 
Lite vanligt sunt förnuft behövs.
HBTQ+ finns. 
Människor är olika.
Det är inte ett hot mot någons existens.
Rädslan för olikheterna är det.








5 kommentarer:

  1. Tror de hade Pride här i stan innan Semestern nån gång..jag passerar ju inte det på väg till och från jobbet så jag missade allt...som vanligt.
    Nån gång får jag väl gå ner och kolla på det...hoppas det blir under min semester nästa år.

    Ha det underbart.

    SvaraRadera
  2. Här i nollåttaland pågår Pride-veckan med Prideparaden som avslutning på lördag. Har tittat på paraden många gånger och det är en genuin folkfest för alla i alla åldrar.

    Pride har ju blivit en "folkrörelse" över hela världen, vilket är bra. Är även helt säker på att Pride har bidragit att acceptansen av HBTQ+ personer har ökat i de flesta länder åtminstone i västvärlden.

    Argumenten du listade har jag läst ett antal gånger, men där gick jag bet.

    SvaraRadera
  3. Här i Stockholm pågår Prideveckan just nu och det är mycket här på gång. Jag har varit med på delar av den i många år. Och budskapet är så viktigt. Paraden har jag sett i många, många år och här är både antalet deltagare i den och åskådare stort.
    Och att få älska den man vill är så viktigt.
    Tack för ditt inlägg.

    SvaraRadera
  4. Intressant att Stolta föräldrar är en lokal förening, jag trodde den var landsomfattande. Nog sjutton är mina andra vänner som är stolta föräldrar också med där - eller har jag missat något? Hmmm ...

    Här i nollåtta flaggar staden med regnbågsflaggan på de offentliga flaggstängerna och bussarna är pyntade med små regnbågsflaggor. Eller så var det i alla fall så i måndags när Prideveckan drog igång. Ska kolla igen imorgon när jag jobbar igen.

    Sunt förnuft har visst försvunnit från uppfostringen både i skola och hem. Eller så är det "bara" så att polariseringen ökat. De som är rädda för det annorlunda och okända hörs mer än förr. Otäckt, mycket otäckt. Hur sjutton kan kärlek bli ett hot?

    SvaraRadera
  5. Till och med i Jönköping firas Pride sedan några år tillbaka. Jag har dock aldrig varit nere i centrum då så jag sett något av det... Bra att det finns, att falla utanför den strikta ramen har alltid varit svårt, tror jag. Börjar kanske luckras upp litet, bra i så fall.

    SvaraRadera