söndag 3 november 2013

Helg - en övning i vila



Det har varit en helg i lugnets tecken. Så lugnt så att man ett ögonblick kan fundera på om man faktiskt har tråkigt ... men så inser man att man bara inte är så van vid att ha det så rofyllt. Så vi har övat!



Jag har läst böcker. Böcker som fått mig att fundera - det är alltid bra. Inte alltid roligt, eller ens trevlig, men bra. Jag ska fundera färdigt och så återkommer jag på den punkten ;)

Allhelgonadag och Alla själars dag  - ljuset har brunnit på förstutrappen, och brinner än. Minneslundar och gravar där "de mina" ligger är långt bort - men själva är de mig nära ännu!

He who has gone, so we but cherish his memory, abides with us, more potent, nay, more present than the living man.  -Antoine de Saint Éxupéry

Bittersweet truth
 







19 kommentarer:

  1. Att inte göra något kan vara ganska skönt ibland, vilken snygg lampa;-)
    Ha en skön kväll;-)

    SvaraRadera
  2. Låter skönt med en lugn helg. Men visst är det svårt att ta det lugnt när man är van att hålla igång hela tiden. Bra att du övar. Himla snygg bild på lampan! Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  3. Jag har också inlett den här mörka perioden av året med att läsa böcker och har börjat med Moa Martinsson. Flitens lampa lyser även när man tar det lugnt.

    SvaraRadera
  4. Verkligen en konst att kunna göra ingenting...
    eftersom samhället idag är att man hela tiden skulle behöva göra mycket mera än man hinner med.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker lampa! Idag har jag också tagit mig tid att läsa och jag har också fått en del att fundera över. Ibland går livet lite väl fort och då är det skönt att kunna varva ner!

    SvaraRadera
  6. Att ägna en helg åt läsning kan aldrig vara fel. Ha en fin söndagskväll!

    SvaraRadera
  7. En rofylld helg, det har jag oxå haft. Ett måste efter den rörigt hektiska fredagen... Hoppas du landat i det du läste och kan delge oss dina funderingar snart!

    SvaraRadera
  8. En perfekt allhelgonahelg låter det som :) jag kan ju skryta med att jag är riktigt duktig på att ha tråkigt, jag trivs i tråkigheten och har inte alls tråkigt..

    SvaraRadera
  9. Gillar din kökslampa (???) som visar din rofyllda helg. Ja, vi har också haft en sådan. Jag menar att vakna klockan 11:30 i lördags och klockan 12:15 idag kan ju knappast klassas som annat än rofylld, eller hur;-)
    Å du - ditt citat under Bittersweet truth! kan jag faktiskt skriva under på idag. Jag kanske bloggar om det imorgon, kanske..

    SvaraRadera
  10. Öva på stillhet är nog inte så dumt!

    SvaraRadera
  11. Skönt att stanna upp och låta tankarna ta plats. Hoppas det blev positivt det du tänkt.

    SvaraRadera
  12. Så skönt att bara vara och få reflektera lite och att få göra det i skenet av din fina lampa är riktigt gott. Fint citat på slutet.

    SvaraRadera
  13. Beautiful !
    Have a nice day, RW & SK

    SvaraRadera
  14. En helg värd att begrunda med andra ord. Ja, det kan vi nog alla behöva ibland. Låter som en bra idé om något känns lite trist ibland. Ta det med ro och försök att njuta istället. Kanske lättare sagt än gjort. Borde nog öva en hel del även jag ;-)
    Fin och rofylld bild du valt till dina rader. Ha en skön fortsatt vecka Eva.

    SvaraRadera
  15. Lugn-och-ro-helg är mycket viktig!

    SvaraRadera
  16. En lugn bild för en lugn helg. Bilden träffade rätt där.

    SvaraRadera
  17. Jag tycker om lugnet och även om jag inte arbetar för mycket så är jag inte heller riktigt ledig så ofta, även om jag är det, men försöker att bara vara ibland. Allhelgonahelgen betyder mycket för mig då min lillasyster gick bort den 2:a november för många år sedan men det är vid den tidpunkten allhelgona infaller och självklart ger det många tankar och minnen - varför. Därför har jag svårt för halloween, eller mer att de inte accepterar och firar rätt dag om de nu ska ta efter USA borde de ju även använda sig av samma dag. Ja, jag vet lite dumt att ödsla energi på sådant - och jag blir bättre. =) Ha en fortsatt bra vecka.

    SvaraRadera
  18. Vilken fin skomakarlampa! Låter som en skön helg. Ibland behöver man lugn och ro för att ladda batterierna. Läsa böcker tycker jag är en aktivitet så god som någon :)

    SvaraRadera