tisdag 31 december 2013

Gott Nytt År - Varje Dag!


Det är inte svårt att förstå att stora tankar samlas inför slutet på ett år och början på ett annat. Bloggar och statusar i sociala media är fulla av dem.  Ett nytt år är som att vända blad i en bok man skriver själv. Imorgon får vi börja på ett nytt, blankt, oskrivet blad.

Men så är det ju varje dag. Egentligen. Men i vardagen är det så mycket svårare att tillåta sig själv den förlåtelsen, den förståelsen och det hoppet.

Det storslagna i nyårslöften skrämmer mig lite. Det vore lite som att försöka klara av att vara perfekt – något som inte är förenligt med att vara människa. Så jag låter bli.

Förra året skrev jag SÅ HÄR. Det håller i år också.

Det finns händelser i livet som man önskar att man hade sluppit uppleva men som ändå skapat erfarenheter att vara tacksam för långt senare. 2013 bjöd mig på sådana tillfällen av insikt och förståelse. Ögonblick som trubbade av de tagarna som minnet stuckit långt in i nuet. Taggar som nu sakta försvinner. Sår som läker. De lämnar istället något att vara rädd om. Insikter, förståelse, och en vemodig tacksamhet.    

Tacksamhet. Tillförsikt. Gamla ord vars betydelse håller, tidlöst. Dess innebörd önskar jag följer mig in i det nya året. Mig, och dig!

Tack för att du finns här i bloggvärlden, och utanför - även om vi kanske aldrig träffats. Du berikar. Du förändrar. Du är värdefull!

Gott Slut och Gott Nytt År!



“I hope that in this year to come, you make mistakes.
Because if you are making mistakes, then you are making new things, trying new things, learning, living, pushing yourself, changing yourself, changing your world. You're doing things you've never done before, and more importantly, you're Doing Something.
So that's my wish for you, and all of us, and my wish for myself. Make New Mistakes. Make glorious, amazing mistakes. Make mistakes nobody's ever made before. Don't freeze, don't stop, don't worry that it isn't good enough, or it isn't perfect, whatever it is: art, or love, or work or family or life.
Whatever it is you're scared of doing, Do it.
Make your mistakes, next year and forever.”  - Neil Gaiman




7 kommentarer:

  1. Vad häftigt, många kloka ord, sådant är livet:) Härligt! Gott Nytt År och tack för det här året!

    SvaraRadera
  2. Ett gott nytt år till dig Eva Trillian. Tack för din blogg. Mycket tänkvärt här. Vi fortsätter 2014. :)

    SvaraRadera
  3. Gott Nytt År till dig med! Tack för alla fina och tänkvärda inlägg under detta år, jag är SÅ glad att jag hittade hit till din blogg! Och jag ser fram emot att kika in här under 2014 också :)
    (och jag har inte gett upp mitt fältarbete om kyrkan, det ligger bara på lite paus just nu... livet kom emellan liksom. Men jag kommer att återkomma till dig på mailen - nästa år!)
    Stor Kram till dig!

    SvaraRadera
  4. Precis så är det .
    Insikt om livets upp och nergångar och människors olikheter formar livet. viktigt att man ser nyanserna.
    Nu kör vi så det ryker...nya insatser..eller fortsatta på den väg vi går.
    Önskar dig ett gott 2014 och gott mående.
    kram
    Fia

    SvaraRadera
  5. Jo..erfarenheter är ju bra, både de dåliga och de bra antar jag.
    Fast vissa erfarenheter kunde man ju varit utan..men man kan ju inte alltid välja erfarenheter att uppleva och arkivera in i rätt fack för framtida bruk.

    Ha en fin inledning på nya året nu..det ska jag.

    Kram.

    SvaraRadera
  6. Så skönt förlösande att läsa "mistakes", tack! Glad och hoppfull ska jag nu fortsätta.
    /KiKi

    SvaraRadera
  7. Tack för goda ord!
    Jag tänker inte endra hela livet inför det nya året, att leva det perfekta liv går ju ändå inte. Men jag tänker mycket på ett ord; på norska "raushet", som nog betyder "generösitet". Att vara mer generös är ett önske för 2014.

    SvaraRadera