söndag 1 december 2013

... om vi törs.





Så är det då advent. Tiden som tar oss fram till jul.

Vi passar under den här tiden på att föra diskussioner om skolans aventsgudstjänsters vara eller inte vara, stressar över vem ska ta hand om moster Agda i år, den krångliga ”si och så”, samt om pengarna ska räcka och om julhandelns ska öka – vi har väl alla inhandlat råsaftcentrifugen?

Advent betyder ankomst. Vi väntar. Väntar på vad? Att bli sedda? Trygghet? Hopp? Att stressen ska gå över?

En gång i tiden väntade man på Herrens ankomst. På det lilla barnet … eller, ja, det förväntade sig nog ingen egentligen, liten och värnlös som han var, att det var så han skulle komma till oss … men så kom han ändå. Den där första julen. Anledningen till vår högtid. Faktiskt.

Vi borde kanske passa på och ta den här tiden till att stanna upp lite. Känna efter vad just vi väntar på. Känna. Lyssna. Kanske finns där, i vilan, svar på några av allas våra frågor.

Om vi bara stannar upp … om vi törs.

Kanske är det lättare att gnälla lite mer över moster Agda …










19 kommentarer:

  1. Vi har coolat ner jularna, ingen stress här inte;-)
    Tycker synd om alla som far fram som skållade råttor.
    Ha en skön kväll

    SvaraRadera
  2. Vi kör en antijul, för andra året i rad... För några år sedan fick jag mina syskon att gå med på att vi slutade köpa klappar till de vuxna. Vi köper inte heller massor av klappar till barbnen. Och från förra året firar min familj julen helt på egen hand. inget stressat åkande till mastiga julmiddagar, inget släpande av paket, utan bara vi fyra, hemma ilugn och ro. Barnen får en presen var av oss föräldrar, vi föräldrar får inga paket. Barnen får dessutom av sina kusiner, sin farmor och sina gudföräldrar, men inga massor av paket. Vi äter grötfrukost, öppnar paket och sen spelar hela familjen TV-spel tillsammans hela dagen. Till middagen lagar vi tacos tillsammans och sen avslutar vi med någon maffig film på kvällen. Vi gjorde så i fjol, och vi är alla överens om att vi aldrig firat bättre jul. Inget stress innan och maximalt umgänge under själva julen! Det su skriver är viktigt och för några år sedan insåg jag att julen inte var nått för mig, jag bara drogs med ändå. Därför känns det skönt att jag nu kan ställa mig utanför och att familjen gärna hänger på mig!

    SvaraRadera
  3. Tycker om ditt ljus och dina tankar om tiden fram till jul! Hos oss firar vi en mycket enkel jul, fri från alla krav! Enda julklapparna går till någon organisation. Dessutom får barnbarnet någonting, det är allt!
    Ha en skön söndagskväll!

    SvaraRadera
  4. Julen i sig känns inte stressigt jag har faktiskt de flesta julklappar klara och de är oerhört skönt. Borde dock ta och stressa ner allt annat känns bara för mycket just nu...

    SvaraRadera
  5. Jag stannar gärna upp... jadå jag törs men behöver rätt förutsättningar för att göra det. Det är inte alldeles enkelt att få till det men jag gör så gott jag kan. Och du, den där centrifugen... den har jag aldrig väntat på. Mina behov finns på ett annat plan. ;) Mycket insiktsfull och viktig text. Lätt att ta till sig. :)

    SvaraRadera
  6. Kloka ord som vanligt. Om man törs...bra ordval. För vi flyr och flyr och mår dåligt utan att veta varför. Önskar dig lugna dagar, så gott det går.

    SvaraRadera
  7. Mycket klokt!. Om vi törs... Javisst törs vi. Vägra stressa, vägra köphysterin. Jag skulle helst hoppa över allt om jag fick bestämma. Resa bort och bara vara.
    Det viktigaste med julen är väl ändå att få umgås med nära och kära - barn och barnbarn. Ta sig tid för varandra.
    Tyvärr finns det så lite av den varan för den som fortfarande är mitt i jobb- och skolkarusellen.

    SvaraRadera
  8. Ja du, vi är ju faktiskt bara några mil från Bethlehem om man säger så. Å vad gäller julstress och köpa onödiga presenter - det har vi slutat med för länge sedan. Å vi törs verkligen och skippar stress och kommersen. Vi är inte så mycket för högtidsdagar överhuvudtaget. Mycket skojigare att uppvakta varandra när man som minst "måste". Hatar måste-dagar.
    Så dina kloka ord har fallit på extremt bördig jord här.
    Hoppas du lever som du lär själv. Törs!

    SvaraRadera
  9. Det borde ju vara jul oftare...utan att tiden rusar iväg...
    kram
    Fia

    SvaraRadera
  10. Mycket bra skrivet. Vi har tagit fasta på det. En röd duk på bordet och några ljus. Däremot har vi umgåtts med nya vänner. Ha en bra advent! Elisabeth

    SvaraRadera
  11. Jo du minsann jag törs....ingen hets....vi har knytkalas-jul hemma hos yngste sonen. ;-)

    SvaraRadera
  12. Tänkvärda ord till ett tänt ljus, fint skrivet.

    SvaraRadera
  13. Här står huset öppet för alla gamla tanter och fastrar som vill komma. Min jul firas mer på gamla förkristna grunder eftersom jag lämnat kyrkan, men det hindrar ju inte att hjärtat är stort och generöst. Och knytis har vi, på en nivå som passar alla.
    Nog ska man tända ett ljus snarare än förbanna mörkret! Kärlekens budskap är universellt.

    SvaraRadera
  14. Fint skrivet till den vackra bilden! Visste vore det skönt om vi kunde stanna upp lite och försöka se nàgot annat än stress och julklappar i julhögtiden. För mig är julen en tid att tillbringa med familjen, atta bara vara tillsammans. Sedan är det klart roligt att glädja nära och kära med klappar och god mat hör ocksà till men det ska vara roligt inte jobbigt med en massa màsten!

    SvaraRadera
  15. Tankeväckande inlägg Eva och en verkligt fin bild. Nu skrev jag faktiskt ett väldigt långt inlägg här men raderade det hela då jag insåg att det blev lite väl personligt. Men kan säga att jag redan stannat upp och tänkt efter inför kommande jul och att det definitivt inte blir en vanlig jul. Önskar dig en skön fortsatt måndag.

    SvaraRadera
  16. Mycket bra skrivit. Alla borde ta en stund för eftertanke en sån dag.Kanske vore världen lite finare då.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  17. En väldigt fin adventsbild och dina ord är så tänkvärda. Vi ska fira hemma för ovanlighetens skull, ska försöka att inte stressa så mycket...

    SvaraRadera
  18. Så fin adventsbild. Såg just att ljuset som står på vårt tv-bord har just fått en sån där spetskrans också.

    SvaraRadera