lördag 14 november 2015

"Where does it hurt?"


“later that night
i held an atlas in my lap
ran my fingers across the whole world
and whispered
where does it hurt?

it answered
everywhere
everywhere
everywhere.”


- Warsan Shire (Teaching My Mother How to Give Birth)



Övers.

senare den kvällen 
satt jag med en atlas i mitt knä
lät mina fingrar glida över hela världen
och viskade
var gör det ont?

den svarade
över allt
över allt
över allt.




Tack till Mitt bokiga liv som fick upp mina ögon för Warsans Shires poesi.







5 kommentarer:

  1. Så vacker och passande en svart dag som denna!

    SvaraRadera
  2. Med tanke på vart vår värld är på väg så kunde du inte valt ett bättre citat... En bäcksvart fredag den trettonde inte bara för Paris och Frankrike utan för hela världen. Liberté, égalité, fraternité - finns det kvar???

    SvaraRadera
  3. Ja. Idag gör det verkligen ont.
    Det är ofattbart och så ledsamt att man knappt tror det är sant.
    Kram till dig! ❤

    SvaraRadera
  4. Ja det stämmer in. Hela världen gör ont just nu.

    SvaraRadera
  5. Det är verkligen fruktansvärt att sånt här får hända.
    /Kiki

    SvaraRadera