fredag 25 december 2015

Bortom allt det gulliga ...


Ett barn föddes under svåra förhållanden och drevs i landsflykt innan han kunde gå.
Han hade tur ändå - båda föräldrarna var med
- och de kunde slutligen återvända hem.

Men till vad ... 




Innan gryningen



Text: Ylva Eggehorn
Musik: Benny Andersson


Psalm i 717 Svenska Psalmboken


Så kom du då till sist, du var en främling,
en mytgestalt som jag hört talas om.
Så många hade målat dina bilder,
men det var bortom bilderna du kom.
Vi trodde du var användbar, till salu,
vi skrev ditt namn på vår stridsbanér.
Vi byggde katedraler högt mot himlen,
men du gick hela tiden längre ner.


Du är ett barn som ligger på ett jordgolv,
du fryser om vi inte griper in.
Du rör vid kroppar, hatar orättvisor,
du bjuder älskande på moget vin.
Du stiger ut ur alla tomma gravar,
du är en vind som säger: det blir vår.
Du kommer som en flykting över bergen,
du följer oss dit ingen annan når.


Du är den sång om livet som jag glömde,
den sanning jag förrådde dag för dag.
Jag svek mig själv; den spegel som jag gömde
bär dina bråddjup, dina anletsdrag
Kom närmare, bli kvar hos mig. Det mörknar
och kanske ljusnar det på nytt igen.
Ditt liv ska bära mig; jag hör en koltrast
som sjunger timmen innan gryningen.




Lyssna till den HÄR!



När jag skrivit detta (dagar innan jul) lade en god bloggare ut en dikt, som går i samma tankar, på sin blogg.
Besök Maria och läs den HÄR!


Och medan vi är inne på det högst aktuella ämnet:
Hittade kommuners och landstings utbildning för de som vill bli God Man för ensamkommande flyktingbarn. Det finns, på de flesta ställen, en brist på sådana.
Se utbildningen HÄR - gå igenom den av ren nyfikenhet om inget annat ...
... man får respekt för de som orkar, kan, har tid och inte räds att engagera sig!
Själv skulle jag nog behöva mycket mer på fötter för att kunna göra det så bra som jag skulle vilja att andra tog hand om mina egna barn ... Men nog borde man ... Men ... men ...




Önskar er goda, eftertänksamma fortsatta jul- och mellandagar!








3 kommentarer:

  1. Det finns alltid ett (stort) MEN när det kommer till kritan. Det är också alltid lättare att prata än att verkligen agera och till exempel bli God Man för ensamkommande flyktingbarn. För att vara ärlig så låtsas jag inte ens längre, men visst beundrar jag alla som överkommer alla "men".

    SvaraRadera
  2. Som alltid klokt och tänkvärt kära Eva. Ord som stannar kvar. Ta hand om dig kära vän och njut av fina juldagar och ha det riktigt gott.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera