måndag 12 september 2016

Helgbilden



Söndag kväll ägnades till en del av trädgården. Närmare bestämt den delen som befinner sig under äppelträdet.
3 överfulla hinkar med äpplen blev sparade och säkert två gånger så mycket kastades ...  eller skickades iväg in i skogen med en bandyklubba :) En del tråkiga jobb kan man göra roligare med så enkla medel som en bandyklubba :) 

Två hinkar gavs bort under måndagen - en är kvar ... 10 till hänger i trädet ... ja, inte hinkarna i sig, såklart - men tillräckligt med äpplen för att fylla 10 hinkar - minst! Vilket äpple-år!












15 kommentarer:

  1. Skördetid i våra inlägg så här års. Härligt!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset med bandyklubban, tror bestämt jag ska sätta sonen i arbete! ;-)
    Annars gillade jag Monty Dons tips att bara trampa ner fallfrukten i gräsmattan så tar maskarna hand om den.

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Skrattade gott över den alternativa användningen av en bandyklubba. Genialiskt ju! Å efter den här otroliga sommaren går ju alla äppelträden på knän - åtminstone här. Bra jobbat där!

    SvaraRadera
  4. De där bilderna hade Lika gärna kunnat vara våra om man byter ut innebandyklubban mot en kratta! :)

    SvaraRadera
  5. Vilken rikedom! Här har vi fått flera hinkar också.
    De blir till must, mos, juice, kakor - utom alla som sniglar och fåglar kalasat på. Men de måste ju få sin del också.

    SvaraRadera
  6. Ser ut som att det är de läckra Katja som du hanterar så. Det är väl bara att njuta så mycket som det går och resterande får återvinnas. Idén med bandyklubba var bra. Undrar om min granne skulle uppskatta det?
    svar: Hade heller aldrig tidigare hört talas om Eurorando! Men det har dragit tusentals personer hit. Kul att de får så fint väder också. De får gärna tro att Skåne alltid är så här i september!

    SvaraRadera
  7. Kreativ idé med bandyklubban! Gör säkert det hela mycket roligare! Så goda dina äpplen ser ut, synd att du inte kan ta vara på alla!

    SvaraRadera
  8. Fine og morsomme bilder.
    Her går nedfalne plommer samme vegen til to hestar
    som beiter utanfor hagen..

    SvaraRadera
  9. Det där känner jag igen från min helg. Äpplen äpplen och åter äpplen. Gott är det och mycket har det blivit i år. Själv står jag upp till knäna i äpplen i mitt kök. Haha kul med bandyklubban.

    SvaraRadera
  10. Ååå älskar äpplen.
    Mums!
    /Kiki

    SvaraRadera
  11. Det är en del jobb att ta reda på äpplena men det är helt klart värt besväret. Jag är ledsen för mitt bästa äppelträd har dött... Det blir nog till att plantera ett nytt till våren.

    SvaraRadera
  12. Snacka om att ta arbetet till en ny och njutbar nivå, jag vill också skjuta iväg äpplen med bandyklubba! Mina äppelträd är överfulla så om jag inte lyckas skänka bort får jag kanske chansen. ��

    SvaraRadera
  13. Har du ett par dagar över är du välkommen att ta med hinkarna, bandyklubban och komma hit och fortsätta under vårt äppelträd! Ja jösses så mycket äpplen det blir i år. Jag brukar köra i råsaftcentrifugen och frysa in ca en halvliter i varje påse. Sen tar jag fram när jag gör smoothie och mixar i andra bär och frukter.
    Här är det jättemånga som skriver ut på facebook att man får plocka i deras trädgårdar, jättebra för de som inte har egna äpplen!

    SvaraRadera
  14. Idrott kan vara bra till mycket ;)
    Haha :)

    Ha de fint nu :)

    SvaraRadera