torsdag 1 september 2016

Modern Classics à la Penguin #5



Läs om min egen utmaning HÄR!

Vad gör en klassiker till en klassiker - och vem bestämmer det? En retorisk fråga som surrar i mitt huvud - utan att söka svar - efter att ha försökt läsa på om den här, för mig okända, författaren.

Den här veckan är det en kvinnlig författare. De är inte många bland de här 100 som Penguin valt ut, men de finns där.

Flora Thompson levde 1876 - 1947 i England och är bland de 100 Moderna klassiska författaren för sin semi-biografiska trilogi Lark Rise to Candleford. Det finns nästan ingen information om den här författaren på svenska på nätet. Klarar man engelska, däremot så finns det, så klart, en hel del, bland annat hos BBC.

Flora jobbade på posten, där hon också träffade sin blivande man, och, tydligen, är hennes erfarenheter därifrån en av grunderna till trilogin - som hon inte skrev förrän i sextioårsåldern.

Är man sugen på att få veta mer så finns det (åtminstone) en bok om henne och hennes verk. Hos Adlibris hittar man The Story of the Lark Rise Writer.

Böckerna blev TV-serie mellan 2008 och 2011. Imdb har på sin tiogradiga skala 8,1 i betyg på den. Läs mer om den HÄR!


Citat kommer ut den kända trilogin, såklart.


“Traditions and customs which had lasted for centuries did not die out in a moment.”

Är jag sugen på att läsa böckerna? Nej - Howards End av E.M. Forster, en annan tidstypisk klassiker, den här från 1900-talets begynnelse, ligger i att-läsa-hyllan och väntar på mitt tålamod. Böcker av den här tiden är långsamma och konversationsrika ... och mitt tålamod lider brister.








3 kommentarer:

  1. "Lark Rise to Candleford" tyckte jag om. Ja, vad gör en klassiker till en klassiker egentligen? Det beror så väldigt på vem man frågar. Jag har en enormt stor antologi över brittiska författare och letade igår efter en som jag tyckte säkert borde finnas där, men ack så fel jag hade.

    SvaraRadera
  2. Hej Eva!
    Länge sedan sist jag var här så nu har jag passat på att läsa lite!
    Lark Rice to Candleford såg jag som tv.serie. Bra skriv god läsning! Nu ska jag till Tisdagstema Energi .. :-)

    SvaraRadera