söndag 8 januari 2017

En smakebit på søndag: Hogfather by Terry Pratchett


Mari på bloggen Flukten fra Virkeligheten hjälper oss att bjuda varandra på smakbitar ur de böcker vi läser just nu. Alltid kul att få lite boktips och lite försmak. Inga spoilers! Se andras smakbitar för dagen HÄR!

En bok utläst och två på gång - så ser mitt nya bok-år ut än så länge :) 

Smakbiten idag kommer ur en av de två - den som stått längst i att-läsa-hyllan: Hogfather av Terry Pratchett. Den räknas tydligen som nr 20 i Pratchett's Disc-Worldserie - en serie jag inte riktigt tagit mig in i men gör små instickare i då och då!

Pratchett's humor kräver en viss sorts noggrann läsning och har en humor så torr att den stundvis dammar - vilket jag gillar.

Här kommer smakbiten - en fantastisk beskrivning på hur människan fungerar:
“The senior wizards of Unseen University stood and looked at the door.There was no doubt that whoever had shut it wanted it to stay shut. Dozens of nails secured it to the door frame. Planks had been nailed right across. And finally it had, up until this morning, been hidden by a bookcase that had been put in front of it.'And there's the sign, Ridcully,' said the Dean. 'You have read it, I assume. You know? The sign which says "Do not, under any circumstances, open this door"?''Of course I've read it,' said Ridcully. 'Why d'yer think I want it opened?''Er ... why?' said the Lecturer in Recent Runes.'To see why they wanted it shut, of course.'
This exchange contains almost all you need to know about human civilization. At least, those bits of it that are now under the sea, fenced off or still smoking.”






16 kommentarer:

  1. Har inte läst något av Pratchett, men har hört mycket om honom och hans böcker :)

    SvaraRadera
  2. Inte läst något av honom. Har också läat en bok och är inne på min andra. Har alltid svårt att börja på nya böcker, det är riktigt kämpigt.
    SV: Tycker du ska läsa itelienska skor, en annorunda Mankellbok, ingen deckare i hans vanliga stil.

    SvaraRadera
  3. "en humor så torr att den stundvis dammar"... ja, det avgör saken. Jag måste helt enkelt få tag i första boken, på något sätt :)

    SvaraRadera
  4. Har ännu inte läst något av Pratchett. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Ja det smakprovet väckte intresset. Men ... jag har böcker på läskö till förb... o min hjärna säger att det är jobbigt med engelsk text. Säkert bara inbillning men så känns det.

    SvaraRadera
  6. Pratchett har förekommit i min omedelbara närhet, men jag har inte läst något. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  7. Känner igen författaren, lånas en del på bibblan, men har inte läst något av Pratchett själv. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten, det här är en författare som jag faktiskt är lite nyfiken på...

    SvaraRadera
  9. Den smakbiten gjorde mig helt klart väldigt nyfiken! Jag har sett att författaren dyker upp i många bokbloggar och på Instagram, och undrat vad det är som lockar. Nu börjar jag förstå :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten Eva - även bitar ger!
    Och så fann jag din norska bloggvän Mari och har hälsat på hos henne och får mig till livs lite härlig norska!

    SvaraRadera
  11. Här gillar jag bokomslaget bäst. Lagom makaber och minst sagt annorlunda.

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten. Borde läsa något av Pratchett.

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten. Blir alltmer intresserad av att prova läsa något av Pratchett. :)

    SvaraRadera
  14. Gillar hans humor i små portioner (som här!), men är inte så jätteförtjust i att läsa hela böcker av honom.

    SvaraRadera
  15. Jag har aldrig (vad jag vet) läst något av Pratchett och skulle gärna göra det. Men vad ska man börja med? För min del är det avskräckande när det är många böcker i en serie...

    SvaraRadera
  16. Tack för svaret :) Svarade på det: Om Pratchett: blir väl mycket humor och lite för lite känslor och handling för mig.

    SvaraRadera