torsdag 12 januari 2017

Modern Classics à la Penguin #22


Läs om min egen utmaning HÄR!


H.P. Lovecraft - ett namn jag känner igen men ändå en författare som jag inte vet något om.
H.P. Lovecraft,  1890 - 1937, är tydligen en författare vars kändisskap skett postumt genom sina verk in om genren Skräck ... en genre som inte alls är min. Vill jag bli rädd kan jag gå ut i skogen på en promenad efter mörkrets infall och min fantasi gör resten. Inga böcker eller filmer behövs för detta ;)


Chtulhu
Nå, så vad är han mest känd för så? Tydligen; Cthulhu och Necronomicon? Wikipedia sammanfattar vad det är för skräckvinkling han blivit känd för:


" ... idén att livet är obegripligt för människans förstånd och att universum i grund och botten är främmande. De som genuint försöker förstå spelar med sin mentala hälsa som insats."
Låter intressant - kanske är det den sortens skräck som faktiskt skulle intressera mig? Så länge det inte handlar om samtiden och innehåller grymma mord.

För att se Lovecrafts böcker kan man gå in på Goodreads och se vad han skrivit. Där läser jag också igenom citaten och hittar det här:

“The world is indeed comic, but the joke is on mankind.”









6 kommentarer:

  1. Oj nu blev det nytt i tänket hos mig av det du skriver och beskriver här :-)
    Sånt gör gott så en vidgar vyerna lite ..tack Eva!

    SvaraRadera
  2. Den författaren har jag aldrig hört talas om. Man (=jag) lär sig nå't nytt varje dag. Den enda "skräckförfattaren" jag läst är Stephen King och hans böcker är alltid bra.

    SvaraRadera
  3. Har heller aldrig hört talas om honom. Men kanske det är något för mej, behöver nämligen en hel del för att bli rädd.....om man räknar bort framhoppande jobbarkompisar som älskar att se mej hoppa jämfota minst två meter rakt upp förstås. :)

    SvaraRadera
  4. H.P. Lovecraft - det låter snarare som någon ur Harry Potter ... :-)

    SvaraRadera
  5. Har aldrig hört talas om honom ... nu gjorde du mig nyfiken :)

    SvaraRadera
  6. Har heller inte hört talas om honom, spännande!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera