tisdag 23 januari 2018

Läst: Binas Historia av Maja Lunde


Tre berättelser ur olika tidsåldrar vävs ihop till samma slutsats: utan bin är mänskligheten förlorad.
I 1800-talets England kämpar familjefadern William med sin status som framträdande biolog men blir hela tiden omsprungen av andra forskare. Ska hans revolutionerande bikupa äntligen säkra försörjningen och äran?
I USA har Georges familj varit biodlare i generationer men år 2007 börjar det hända något som slår ut bisamhällen över hela landet. Bi -döden är ett faktum och ingen förstår varför. Kan sonen, som har helt andra framtidsplaner, bli gårdens räddning?
Det är år 2098 och kinesiska Tao lever i en värld där bina helt dött ut, med svältdöd och världskrig som följd. För att överleva tvingas befolkningen handpollinera fruktträd. Tao bär på drömmen att hennes egen son ska bli en av de utvalda som får gå i skolan, men ambitionerna leder till en oförklarlig tragedi. I sitt desperata sökande efter svar hittar Tao en bok om biodling från 1800-talet Nu förstår hon vad som har hänt och vad som måste göras.
En väl vävd historia högaktuell. Vad gör vi med naturen? Gör vi vårt bästa? Har vi tänkt på allt? Antagligen inte. Lika lite som de i den här boken. Kommer vi få betala dyrt för vår girighet? Alldeles säkert. Kommer vi lära oss något på det och få en ny chans? Vem vet. Kanske. Hoppet – seglivat och livsnödvändigt!

Den här boken får en 4:a. Den hade nog fått en femma om den varit lite snabbare i sitt berättande – men, ja, det hade den kanske förlorat på i långa loppet.

Läs den!


Man kan säkert låna den på biblioteken också.





9 kommentarer:

  1. Det låter som en intressant bok, och som du säger högaktuellt. Moder natur brukar ju hämnas när vi människor "ställer till" det, och det gör vi ju tyvärr ganska ofta...

    SvaraRadera
  2. Den här boken har jag velat läsa sedan den kom ut och har den stående i bokhyllan. JAg måste verkligen prioritera den, ämnet intresserade mig direkt när jag läste om den och ännu mer nu.

    SvaraRadera
  3. Ser ut som en spännande och väldigt aktuell bok ... läggs genast på önskelistan! Tack Eva!

    SvaraRadera
  4. Usch ja. Utan bin inget liv. Kanske ska göra slag i saken och flytta hit pappas kupor.

    SvaraRadera
  5. Tack för ditt boktips! Har nu antecknat den på min lista. Had einte hört talas om den tidigare men när du berättade om den fångades jag.

    Önskar dig en fin fredag och trevlig helg.

    SvaraRadera
  6. Oj, wow, den låter spännande!!

    SvaraRadera
  7. Den där boken har funnits på min önskelista ett bra tag. Nu får jag nog ta mig den välkända kragen och komma till skott att läsa den :-) Tack för tipset !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ville bara höra av mig och skriva att det var jag här ovan som skrev under Anonym :-) Alltså Marie i Skrifvarstugan :-) Blev nåt fel...... :-)

      Radera