torsdag 11 januari 2018

Modern Classics à la Penguin #49


Läs om min egen utmaning HÄR!

Hunter S. Thompson, 1937 - 2005, amerikansk journalist och författare. När jag läser om honom så stöter jag för första gången på termen gonzojournalistik som han är skapare av. Klicka på länken för att läsa mer (fetstilade ord = länkar).
Thompson har jag inte läst något av men jag känner igen titeln på hans mest kända bok: Fear and Loathing in Las Vegas - en bok som sedermera även blev film med Johnny Depp i huvudrollen.

Wikipedias svenska sida om honom innehåller bra information och den kan du läsa HÄR!

Citatet jag valt kommer ur The Proud Highway: Saga of a Desperate Southern Gentleman, 1955-1967 och är så välkänt att jag tror att de flesta av er har hört det :) Jag vet att jag har det i alla fall, många gånger. Nu vet jag vem som skrev det också. Det är inte dumt med utmaningar i bland!


“Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow! What a Ride!”






2 kommentarer:

  1. Sorry, här står jag återigen som ett levande frågetecken. Johnny Depp vet jag vem det är, men det är allt;-)

    SvaraRadera
  2. Filmen har jag försökt att se någon gång, men den var så grymt flummig. Ska väl ge den ett nytt försök - borde kanske gjort det när jag var i feberdimman för att komma i rätt stämning? ;-)

    SvaraRadera