fredag 19 januari 2018

Läst: The Copper Gauntlet (Magisterium #2) av Holly Black & Cassandra Clare


Den här serien är riktad till 9 – 12 åringar enligt Adlibris – och enligt Goodreads är det en serie på snart 5 böcker, och den här: (Kopparhandsken på svenska) är del två.

Både del 1 och 2 har jag lyssnat på genom Storytel. Skön avkoppling från jobbet när jag kör till och från, eller längre sträckor när jag jobbar.

Som vanligt föredrar jag den engelska originalversionen. Den svenska översättningen presenterar huvudkaraktärens varg Havoc som Tumult. Verkligen? Tumult? Utan att spoila så är det ju inte vilken varg som helst – och att kalla den Tumult? Småsak? Kanske, men sånt här går mig på nerverna!



Callum Hunts summer break isn’t like other kids. His closest companion is a Chaos-ridden wolf, Havoc. His father suspects him of being secretly evil. And, of course, most kids aren’t heading back to school in the magical world of the Magisterium . . . It’s not easy for Call . . . and it gets even harder after he checks out his basement and discovers that his dad might be trying to destroy both him and Havoc. Call escapes to the Magisterium but things only intensify there. The Alkahest - a copper gauntlet capable of separating certain magicians from their magic - has been stolen. And in their search to discover the culprit, Call and his friends awaken the attention of some very dangerous foes - and get closer to an even more dangerous truth. As the mysteries of the Magisterium deepen and widen, bestselling authors Holly Black and Cassandra Clare take readers on an extraordinary journey through one boys conflict - and a whole worlds fate.

Call Hunts sommarlov är inte som ett sommarlov borde vara – hans pappa är övertygad om att han är ond och Calls bästa vän heter Tumult och är en rödögd jättevarg som inte precis gör succé i grannskapet. Dessutom längtar han tillbaka till trollkarlsskolan Magisterium och sina vänner.
När Call en kväll upptäcker att hans pappa planerar att förgöra både honom och Tumult blir situationen ohållbar och för att undkomma flyr han till Magisterium. Där råder panik. Den magiska Kopparhandsken, som kan skilja en magiker från hens magi, har blivit stulen och hotar att ödelägga skolan och hela trollkarlsvärlden. Tillsammans med sina vänner Tumult, Tamara och Aaron (samt en mycket ofrivillig Jasper) ger sig Call ut på ett farligt uppdrag för att hitta handsken, men i jakten på den skyldiga väcks onda väsen till liv. Mystiken tätnar och vännerna närmar sig en allt mer obekväm sanning …

Som sagt; jag gillar böckerna jag läst och kommer att fortsätt mig igenom serien 😊 än är det många arbetsdagar kvar till semestern.

En 4:a




Man kan säkert låna den på biblioteken också.






3 kommentarer:

  1. Precis som du föredrar jag alltid att läsa originalversionen av böckerna. Man missar alltför mycket i översättningar, vilket är extremt irriterande. Den lilla smakbiten du lagt upp påminner om Harry Potter böckerna.

    SvaraRadera
  2. Om jag kan vill jag också läsa originalversioner, men det är inte nödvändigt. Vill inte låta detta stoppa mej som det har gjort i UK, där man bara läst böcker skrivna på engelska och därmed missat så mycket från andra länder. De senaste åren har det blivit bättre, men det har varit väldigt insnöat.
    Önskar dej en fin helg!

    SvaraRadera
  3. När du lägger upp både originalet och översättningen ser man ju vilken skillnad det blivit! Hade jag bara sett översättningen hade jag nog inte reagerat, men här har mycket av dramaturgin försvunnit. Och det står något helt annat än i originalet!? Var kom de röda ögonen ifrån? Och att vargen inte gjorde succé i grannskapet? Namnen, både Tumult och Call känns gulligare än de borde vara. Hm. Gillar inte.

    SvaraRadera