söndag 20 januari 2019

En smakebit: The Penultimate Truth av Philip K. Dick


”En smakebit på søndag” är en bloggutmaning som drivs av bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger växelvis, varannan vecka. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av den. Inga spoilers tillåtna!

Den här veckan är det Flukten fra virkeligheten som håller i det!

Just nu läser jag "The Penultimate Truth" av Philip K. Dick - även författare av den välkända Blade Runner, en bok som de flesta kanske inte läst, men dock sett som film!

The Penultimate Truth - Näst Sista Sanningen - handlar om Tredje världskrigets framfart .... eller, ja, det tror i alla fall de som bor i enheter under jord. De har bott där i 15 år. 
Boken skrevs 1964 (ett mycket bra år) och handlar om 2025. Det är extra intressant att läsa dystopisk/science Fiction om den framtid vi nästan är framme vid.

Här kommer min smakbit:

His bitterness surprised him. But of course it was superficial. Because, and he realized it as he began running hot water byt which to shave, the actuality is that I'm  a frightened man. I don't want to lodge myself for forty-eight hours in a vertical tunnel, waiting to hear Nunes cut through below me or a team of Brose's leady police pick up the sound of my scoop from above, and then, if not that, emerge into radioactivity, the rubble, the war. Into the pox of death from which we've fled, hidden ourselves: I don't want to emerge on the surface, even for the necessary cause.








11 kommentarer:

  1. Philip K. Dick vill jag väldigt gärna läsa något av.

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten. Bladerunner känner jag förstås till men inte att det är en bok också

    SvaraRadera
  3. Fy för att bo i underjorden i femton år! Tack för smakbit o trevlg söndag

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten! Läst ganska många böcker av Philip K. Dick, men inte just denna (liknar till sin handling lite hans novell The Defenders, eller "Försvararna" då Novellix gav ut den, rekommenderas!). Blade Runner var f.ö. bra både som bok och film (första barnförbjudna biofilmen jag fick gå på, vilken succé!), var och en på sitt sätt. Ser fram emot att alldeles snart få se nya filmen Blade Runner 2049, av tillförlitliga källor skall den vara riktigt bra. :)

    SvaraRadera
  5. Jeg liker Philip K. Dick :-) Jeg lurer på om denne boken ligner på Silo? (Og Shift og Dust)? Der er også menneskene nødt til å leve under jorden - det er en trilogi med dystopier.
    Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera
  6. tack för smakbiten, har läst någon novell.

    SvaraRadera
  7. Blade Runner har till och med jag sett;-) Tänk att han skrev boken 1964 och nu har vi nästan 2025. SciFi 1964, nästan verklighet nu. Känns ganska konstigt. Fast jag tror att jag skulle gilla den boken faktiskt.

    SvaraRadera
  8. Ja Blade runner har faktiskt jag också sett ;)

    SvaraRadera
  9. Jag får en känsla av att flera olika författare arbetat med temat att människor tvingas leva under jordytan för att skydda sig mot ett verkligt eller inbillat hot. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Tusen tack för tipset om Dr Who! Min man blev såååååå glad. Han ska kolla, jag lovar:-)

    SvaraRadera
  11. Känner inte igen författarens namn men älskar att mumla titeln på boken för mig själv. Ett nytt ord där!

    SvaraRadera