fredag 11 januari 2019

Fem en fredag v 2: sena kvällar


Så är det fredag igen och dags för utmaningen på bloggen Elisamatilda (awkward introvert) som kallas "Fem en fredag".

Den här fredagen undrar Elisa:

  1. Vad är det bästa med att vara vaken när alla andra sover?
  2. När var du sist vaken mitt i natten, och av vilken anledning?
  3. Vilket sent öppet ställe har någon gång räddat dig, och varför?
  4. När du inte kan sova av någon anledning, vad håller dig sällskap?
  5. Vilket tv-program som liten fick du inte se för att det gick för sent?


Vad är det bästa med att vara vaken när alla andra sover?

Lugnet. Det är en skön sorts frihet i att alla finns där, fast utan att ha koll på sin omgivning - och ingen bryr sig om/undrar varför man inte sover! Kravlöst - om man inte ställer de ångestfyllda jag-måste-sova-kraven på sig själv. 


När var du sist vaken mitt i natten, och av vilken anledning?

Förra veckan. Ingen aning varför. Hade sovit några timmar och vaknade pigg mitt i natten. Det ä rju också en variant! Det blev en timmes bokläsning! Inte alls dumt! Men jag var inte så pigg när morgonen kom ;)


Vilket sent öppet ställe har någon gång räddat dig, och varför?

Njae - det minns jag inte. Jag har sällan bott med möjligheterna till nattöppet i närheten!


När du inte kan sova av någon anledning, vad håller dig sällskap?

Böcker. Möjligen Youtube eller Netflix, men jag försöker undvika skärmar när jag är vaken mitt i natten!


Vilket tv-program som liten fick du inte se för att det gick för sent?

När jag var 9, kanske - då gick det Hitchcock-filmer nån kväll i veckan på sommaren. "Alla andra" fick se dem, men inte jag. En kväll smög och ålade jag mig fram till att sitta bakom pappas fåtölj och såg hela filmen. När filmen var slut hann jag tänka att det nu skulle bli svårare att smyga tillbaka innan jag hörde mamma säga: "Du kan gå och lägga dig nu, Eva. God natt!" Oooops!










5 kommentarer:

  1. Bra att veta att du också tar till böcker när du inte kan somna. Å jag har heller inget nattöppet i närheten. Det var säkert minst 30 år sedan jag köpte "nattmat" på närmaste bensinmack.

    SvaraRadera
  2. Var det samma sommar som de visade alla de där andra skräckfilmerna? Flugan, till exempel? Sommaren 1974, tro jag det var. Minns att jag låg på soffan på farmors sommarställe med en kudde för ansiktet. Fem år var jag då i så fall, varför skickade de mig inte i säng!?

    Jag vägrade väl ...

    Minns du vilken film det var? Tyckte du den var läskig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns inte alls vilken det var :) och inte om den var läskig heller! Antagligen hade jag full upp med att vara lite småstolt och kaxig över mitt tilltag ;)

      Radera
  3. Hihi där var du både ertappad och skamsen va? Du som trodde ingen såg dig...
    Jag skulle vilja testa att vara en morgonmänniska i alla fall någon vecka...Min exman jobbade ett tag som frukostvärd på hotell, klev upp klockan fyra, när det var jaktlag blev det ännu tidigare. Jag tyckte väldigt synd om honom...

    SvaraRadera