torsdag 31 januari 2019

En Illustratör


En illustratör jag gärna hade ägt några (läs: många) alster av är Lisa Aisato.

Tidigare i månaden läste jag boken Blå av Maja Lunde och hon hade en julbok i hyllorna i julas; Snøsøsteren - i de norska hyllorna, märk väl (i Sverige är aldrig snabba). Snøsøsteren är fantastiskt illustrerad av Lisa Aisato.

Om boken kan man, på norska, läsa:


En rørende historie fra suksessforfatteren Maja Lunde med illustrasjoner av Lisa Aisato. Snøsøsteren er en julefortelling i 24 deler .

Det er snart julaften, som også er dagen Julian blir 10 år. Vanligvis er det årets beste dag, når juletreet står pyntet og lysene er tent, luften er fylt av lukten fra klementiner og pepperkaker, og det knitrer i peisen. Men i år er ingenting som det pleier. Julian og familien bærer på en stor sorg etter at storesøsteren Juni døde og Julian tenker at jula rett og slett er avlyst.

Så en dag møter Julian den livsglade juleelskeren Hedvig og han begynner å tro det kan bli jul likevel. Men det er noe mystisk med huset som Hedvig bor i. Hvem er den underlige gamle mannen som stadig dukker opp? Og hva er det egentlig Hedvig skjuler?





NÄR (för det gör den väl? #hoppashoppas) den kommer ut på svenska ska jag köpa den till alla barnen i mitt liv!


Lisas bok Odd er et egg är också film som man kan se på Youtube. Eller här:







Här kommer några av de alster av Lisa som jag vill pryda mitt hem med 
(Titlarna - glöm inte läsa dem - sedan tittar ni på illustration igen):

Om rusmisbruk




Om å prøve å vare perfekt



Hvem er jeg


Barnelærdom



Pusterom

Klickar man på illustrationerna kommer man till Lisa Aisatos sida där man kan köpa dem. Jag ska definitivt handla där - måste bara bestämma mig för vilken/vilka! Alla är så fina!
Nej, jag får inte betalt för att göra reklam - jag är "bara" begeistrad :)







4 kommentarer:

  1. Förstår din begeistring. Fantastiska!

    SvaraRadera
  2. De är verkligen helt fantastiska! Och väldigt djupa.

    SvaraRadera
  3. Lisa Aisato är otroligt duktig och väldigt skicklig på olika "stilar". Har faktiskt träffat henne irl och fått förmånen att se hennes illustrationer som hon gjort i olika böcker och för en massa förlag. Kan inte säga att jag gillar alla hennes illustrationer, men hon skiljer sig i alla fall från mängden.

    SvaraRadera
  4. Visst är det stort när man upptäcker en konstnär som griper tag i en!? Jag fick den känslan på Fotografiska i lördags och köpte t o m den svindyra boken för att få med mig lite av magin hem. Har inte öppnat den än, men ska snart.

    Målningen med den lilla röda kappan i allt det blå var precis i min smak!

    SvaraRadera